Friday, January 26, 2007

:: Bahagia

Tiada suatu kebahagiaan pun yang lengkap bagi kita dan tiada suatu kebaikan pun yang sempurna bagi kita.


Usirlah semua kesedihan dengan menyebut nama Allah yang bergantung padaNya segala sesuatu serta hindari dan jauhilah hawa nafsu yang melenakan.


Sesungguhnya kita keliru bila beranggapan bahawa HIDUP ini harus sepenuhnya melayan keinginan kita. Semua ini tidak akan tercapai. Pasti, kecuali di syurga. Ini memberi maksud bahawa segala yang kita inginkan di dunia ini...tidak semuanya akan tercapai sebagaimana yang kita inginkan, yang kita idam2kan, yang kita hasratkan dan yang kita "kejar2"kan. Kita harus menyedari juga bahawa mungkin akan ada bencana, sakit, musibah dan ujian yang bakal kita tempuhi nanti, selain dari yang telah kita lalui dan hadapi sebelum ini (jika ada).


Sebaiknya jadikan kita sebagai orang yang sentiasa bersyukur ketika senang dan bersabar ketika ditimpa musibah. Seboleh2nya janganlah bermimpi hidup di alam khayalan...yang tidak ada sakit...tidak ada kesusahan...tidak ada kesedihan...suami/isteri tanpa cela dan tanpa 'aib. Hal sebegini...tidak akan tercapai selamanya.


Sehubungan itu, pejamkanlah pandangan kita terhadap hal2 yang bersifat negatif, kekeliruan dan kesalahan yang dilakukan oleh orang lain, dan pandanglah pada sudut dan sisi positif dan yang baik yang ada pada mereka selain di dalam waktu yang sama kita berusaha membantu mereka sekadar kemampuan yang ada pada kita. Berbaik sangka amat dituntut agar kita amalkan.