Saturday, January 27, 2007

:: Harta

Menimbun harta adalah suatu pekerjaan yang tidak pernah selesai.


Pafyfer Brook berkata:

Aku telah banyak mengumpulkan harta.... namun aku melihat... berdasarkan pengalaman peribadi.... bertungkus lumus mengumpulkan harta merupakan sesuatu yang merbahaya... yang tidak pernah berhujung dan... akan mengorbankan umur dan kebahagiaan.

Sesungguhnya.... pemilik harta yang melimpah ruah... tidak dapat menikmatinya... melainkan hanya sedikit.... kerana harta yang melimpah ruah itu akan ditinggalkannya kepada ahli warisnya. Seharusnya dia menyedari bahawa para ahli warisnya akan menjadi orang2 yang lebih kuat bekerja dan berjaya bila mereka terjun ke dalam medan kehidupan tanpa harta yang melimpah ruah.... dan tidak memiliki bekalan lain selain dari akal dan akhlak.

Sesungguhnya.... kekayaan yang dihasilkan tanpa susah payah... kebanyakannya berubah menjadi laknat... bukannya nikmat... dan menjadi kesengsaraan.... bukannya kebahagiaan. Semua ini terjadi bilamana pemiliknya akan memuaskan fizikal dan hawa nafsunya dengan kemewahan dan kemalasan.... sementara akal mereka kosong dan masa muda mereka menjadi sia-sia hinggalah kematian menjemputnya.

:: Betulkah ini......?