Monday, January 15, 2007

:: Bah....Banjir

Dahulu: Musim tengkujuh ni bermula pada hujung tahun...antara bulan Oktober hingga Disember. Begitu le selalunya. Malah, Kelantan, Trengganu dan Pahang adalah antara negeri yang acapkali menerima penangannya. Ini berlaku pada tahun2 1960an, 1970an dan 1980an.


Sekarang: Tak menentu datangnya akibat keadaan iklim yang dah berubah, kata setengah pihak. Negeri2 yang "diserangnya" juga tak menentu, berpandukan arah tiupan angin monsun tersebut...asal sahaja di dalam "laluannya", terimalah padahnya. Itu kata sesetengah pihak. Manakala pihak lain pula berhujah...bahawa kita sekarang sudah terlalu "bijak" dalam merancang pembangunan. Sistem dan alam semula jadi telah dibongkar semau2nya. Kawasan tadahan air seperti kawasan paya bakau dan nipah telah dipugar sekehendak hati...kononnya untuk pembangunan...dan kita seolah2 tidak punya pilihan lain. Manakala pihak lain pula melihat akan gelagat sesetengah ucapan para pemimpin (pusat atau negeri) yang memperlihatkan suatu sikap "takbur".....iaitu..."kerajaan telah bersiap sedia untuk menghadapi ancaman banjir". Walau apapun alasan kenapa ucapan itu dihebahkan, hatta untuk memberi keyakinan kepada "rakyat jelata" bahawa serangan musim tengkujuh ini janganlah dirisaukan sangat dan jangan panik...maka dengan sedikit ujian dari Allah...maka bukan sahaja bantuan kecemasan yang disediakan tidak mencukupi...malah meminta agar "rakyat jelata" turut menyumbang bantuan. Ini belum lagi sebagaimana penangan TSUNAMI yang diterima pada 2004 oleh kebanyakan negara. Pihak lain pula melihat ini sebagai natijah kepada kesalahan, kesilapan dan dosa yang kita lakukan. Wallahu'alam.


Pak Ngah menginsafi keadaan ini. Dengan sedikit "kuasa" yang diberi kepada kita, gunakanlah sebaik mungkin. Kita ini manusia biasa...kekadang "tersadung" melalui ucapan, tindakan dan perbuatan...mohon ampun dan maaf perlu disegerakan bila tersedar... dan biarlah kata2 itu sentiasa menjadi ucapan harian yang mulus di bibir.