Thursday, March 25, 2010

:: Pesawat ringan jatuh di Tanjung Karang

Pesawat ringan jatuh, pelatih selamat

2010/03/25

TANJUNG KARANG: Seorang juruterbang pelatih terselamat selepas pesawat ringan Eagle yang dipandunya terhempas di kawasan sawah di Blok R, Sawah Sempadan, di sini, petang semalam.
TANJUNG KARANG: Seorang juruterbang pelatih terselamat selepas
pesawat ringan Eagle yang dipandunya terhempas di kawasan sawah di Blok R,
Sawah Sempadan, di sini, petang semalam.


Juruterbang dikenali Tengku Zamir Farhan Tengku Zahidi, 21, dari Seberang Prai, Pulau Pinang itu hanya cedera pada rahang mulut serta tangan dan luka di muka dikejarkan ke Hospital Tanjung Karang untuk rawatan kecemasan.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Superintendan Mohd Taib Ahmad, berkata juruterbang pesawat ringan dengan dua tempat duduk dipercayai milik Syarikat Intergrated Aviation Academy di Ipoh itu dalam latihan penerbangan dari Ipoh ke Kapar dan berpatah balik ke Ipoh. “Juruterbang yang berseorangan mengendalikan pesawat itu dikatakan gagal mengawal pesawat ketika berada di ruang udara sebelum terhempas di kawasan tanaman padi di sini," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Beliau berkata, sepasukan polis bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan pada jam 4.51 petang sebelum menghubungi Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Penerbangan Awam (DCA) bagi memaklumkan kejadian itu.


Tengku Zamir ketika ditemui di hospital berkenaan, berkata beliau terpaksa melakukan pendaratan kecemasan kerana tiba-tiba rahang mulutnya terasa kejang dan segera memaklumkannya kepada menara kawalan.
"Saya berasa terlalu penat, mungkin kerana kekurangan air dalam badan akibat melakukan banyak penerbangan hari ini (semalam)," katanya.