Monday, March 29, 2010

: IPG.. latihan amali di sekolah kecil/pedalaman ?

KAMPUS

Cadangan Latihan Amali Di Sekolah Luar Bandar- Puad

MIRI: Latihan amali di sekolah-sekolah kecil di kawasan luar bandar perlu dimasukkan sebagai latihan di Institut Pengajian Guru (IPG), kata Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi di sini, hari ini.

Beliau berkata latihan seperti itu dapat menyediakan para pelatih dengan cara yang baik dan mempunyai sikap yang sesuai jika mereka diperlukan untuk berkhidmat di sekolah-sekolah luar bandar sebaik tamat latihan.

"Mereka dapat melihat keadaan sebenar di sekolah-sekolah kecil di kawasan pedalaman (semasa masih menjalani latihan) agar mereka dapat bersedia (sebaik sahaja menjadi guru)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bengkel Stategi Pedagogi bagi meningkatkan prestasi sekolah-sekolah kecil di sini.

Seramai 56 peserta mewakili Malaysia, Kemboja, Filipina, Indonesia, Thailand dan Brunei mengambil bahagian dalam bengkel tiga hari anjuran Kementerian Pelajaran dengan kerjasama Pertubuhan Menteri-menteri Pelajaran Asia Tenggara (SEAMEO) dan Bank Dunia.

Dr Mohd Puad berkata satu program yang memerlukan para pelatih menjalani latihan amali di sekolah-sekolah luar bandar telahpun dimulakan di Colombia dan beliau berpendapat IPG perlu meneroka kemungkinan mencontohi inisiatif itu.

Katanya dengan menghantar guru-guru berkhidmat di kawasan luar bandar merupakan satu daripada cabaran yang perlu ditangani bagi menguruskan sekolah-sekolah kecil di negara ini.

Menurutnya, terdapat 2,518 sekolah-sekolah kecil yang masing-masing mendaftarkan kurang daripada 150 pelajar di negara ini di mana 2,402 daripadanya terletak di kawasan luar bandar.

"Di Sarawak, kita mempunyai 728 sekolah-sekolah...yang terbesar (bilangannya di satu negeri) di Malaysia," katanya.

Dengan para pelajar yang terdiri dari pelbagai usia di setiap kelas, beliau berkata guru yang sedang berkhidmat di sekolah-sekolah kecil di luar bandar berdepan dengan masalah untuk menunaikan tanggungjawab sebagai guru. -BERNAMA