Saturday, November 21, 2009

:: Rumah tangga

Seorang teman dan rakan sering menghubungi apabila dilanda masalah peribadi atau masalah keluarga ataupun masalah kerja. Begitulah selalunya. Sekadar pendapat dan pandangan umum bolehlah diberikan. Apa2pun kebijaksanaan beliau bagi merungkai masalah sewajarnya diberi keutamaan.

Terimalah rumah tangga sebagai sebuah medan perjuangan. Penyertaan kita ke dalamnya dengan persiapan segala kelengkapan tercanggih... bukanlah suatu jaminan mencapai kemenangan. Ketidakpastian terhadap siapakah musuh yang bakal dihadapi... apakah mungkin serangan didahului oleh musuh sedangkan kita belum bersiap siaga... dan ketidakpastian terhadap segala sesuatu yang serba mungkin akan berlaku sewajarnya kita perlu memperlengkapkan diri dalam menghadapi situasi berkenaan.

Sekurang2nya dengan persediaan dan persiapan sebaik mungkin mengikut kemampuan diri masing2 sebagai permulaan... dan dengan iringan doa penuh ikhlas kepadaNYA yang sewajarnya dilafaz setelah segala usaha dan tenaga dicurah... maka redhalah kita dalam mendepani sesuatu yang bakal tiba.

Bijak pandai pernah mengungkapkan kata2 ini... sesungguhnya permulaan yang baik bukanlah suatu jaminan... ia hanya suatu permulaan...