Thursday, October 13, 2011

:: Politik Sarawak : SPDP berpecah?




Kumpulan 5 umum hilang keyakinan terhadap Mawan

KUCHING: Kumpulan berlima Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) mengumumkan secara rasmi semalam bahawa sudah hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap Presidennya, Tan Sri William Mawan Ikom.

Membuat pengumuman itu pada sidang media semalam, Naib Presiden Kanan SPDP. Datuk Peter Nansian Ngusie memberitahu, presiden parti itu tidak lagi dapat menyelesaikan konflik dalam parti secara baik.

“Kami tidak mempunyai dendam peribadi terhadap presiden dan sesiapa sahaja dalam parti, tetapi hanya tidak bersetuju dengan cara pengurusan parti yang boleh menjejaskan kekuatan BN dan kemampuan kita untuk berkhidmat dengan baik kepada rakyat, yang mana amat penting, mesti dilindungi setiap masa dan diletakkan di atas kepentingan kami,” katanya.

Hadir sama, Naib Presiden Datuk Sylvester Entrie dan ahli-ahli Majlis Tertinggi Rosey Yunus dan Paulus Palu Ngumbang.

Nansian berkata, sebuah ‘Jawatankuasa Penyesuaian atau Perpaduan’ harus dibentuk sekiranya Presiden serius mahu menyelesaikan konflik semasa dalam parti.

Jelasnya, tindakan Mawan yang menyuruh Jawatankuasa Disiplin mengambil tindakan terhadap mereka adalah sangat tidak adil dan dilakukan semata-mata untuk ‘memancung’ mereka.

Pengumuman itu juga dibuat untuk menjawab surat tunjuk sebab yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Disiplin kepada Entrie, katanya.

Beliau turut melahirkan kekecewaan kerana Mawan telah banyak membuat kenyataan berunsur kontroversi, sekali gus mewujudkan perasaan tidak senang dan syak wasangka dalam parti serta antara parti-parti komponen BN terhadap mereka.

“Ketika kita menggalakkannya untuk menguruskan parti dengan penuh prinsip, konsisten, adil, dan dengan ikhlas dalam mengekalkan perpaduan dan kestabilan parti, kita dilabelkan sebagai ‘Rebel 5’ dan ‘Kumpulan 5’… siapa yang memulakan ketegangan dalam parti?” katanya.

Mereka turut mengakui punca ‘peperangan’ dengan Mawan adalah apabila tidak mengotakan janjinya untuk mengekalkan barisan sedia semasa pilihan raya parti pada 23 Januari lepas.

Sementara itu, mereka turut menyatakan sokongan kepada kepimpinan BN di peringkat kebangsaan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak dan Pengerusi BN negeri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan akan terus berkhidmat di konstituensi masing-masing.

“Kita akan lebih bersatu dalam BN. Kerumitan dan masalah dalaman SPDP hanya boleh difahami oleh ahli-ahli dalam parti,” katanya.

Ditanya sama ada mereka mahu presiden meletak jawatan atau menubuhkan sebuah parti baru, Nansian yang enggan mengulas bagaimanapun berkata:

“Kita terbuka kepada apa-apa sahaja cadangan penyelesaian, tetapi kita mahu mencari jalan penyelesaian terbaik dan anda akan tahu apabila ia berakhir,” katanya.

http://www.theborneopost.com/2011/10/13/kumpulan-5-umum-hilang-keyakinan-terhadap-mawan/

http://www.theborneopost.com/2011/10/13/spdp-5-loses-faith-in-chief/

http://bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=619542

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/10/13/sarawak/9686264&sec=sarawak