Sunday, June 06, 2010

:: Jumpa kembar seiras di air terjun

Dah hampir sebulan rasanya.. gerak hati terlalu ingin nak ke mana2 tempat yang berair terjun. Entah kenapa.. tapi itulah yang berlaku. Sesekali ada beritau ahli keluarga.. namun, masing2 sibuk dengan rutin harian dan program hujung minggu yang kelihatannya semacam tidak berkesudahan. Tertundalah segala apa yang dirancang itu yang sebenarnya lebih kepada mengikut gerak hati.

Selesai solat berjemaah subuh semalam.. terbukalah mulut sebagai mukadimah memaklumkan perihal nak keluar rumah menuju destinasi yang belum jelas. Alhamdulillah.. tiada bangkangan. Sambil memandu menuju ke jalan besar.. nak ke mana kita ni.. ke kiri atau ke kanan.. cepat2. beritau PakNgah. Bermacam2 jawapannya.. ada yang kata ke kanan je.. dan ada juga yang nak ke kiri. Terdetik di hati untuk nak ke kanan.

Bersarapan ringanlah kami 4 beranak di sebuah gerai di sebuah pekan kecil di pinggir bandar.. sementara menunggu teriknya panas matahari. Berpeluang berjumpa seorang Pengetua dari sebuah sekolah di pekan berkenaan bersama ahli keluarganya dalam perjalanan menuju ke rumah menantunya. Kenduri kahwin sebelah pihak sana pulak.. katanya. Mereka juga bersarapan di gerai yang sama. Manakala En. Ahmad.. kenalan lama yang kira2 20 tidak bersua muka...bersama isteri, anak bongsu dan cucu ditemui secara tidak langsung... apabila melihat mereka memakir kereta di bahu jalan berhampiran gerai. Tujuan sebenar cuma untuk memaklumkan kepadanya agar tidak meletakkan keretanya di situ.. sebab sebuah kereta lain telah disaman oleh pihak polis lalu lintas sebentar tadi. Berjumpa secara tidak sengaja... maka berceritalah kisah lama dan sejarah pun di cungkil semula.. begitulah jadinya.

Tidak banyak kenderaan yang tiba sebelum kami.. apabila tempat berair terjun ditemui. PakNgah dan Angah punya gerak hati yang sama.. untuk memilih lokasi sebagai tempat berehat. berdekatan air terjun. Angah membaca novel.. Anwar bermain air.. MakNgah menelaah buku PTK nampaknya.. dan PakNgah sebagaimana biasa mata meliar sambil meneliti setiap sudut, ruang, batu2 dan pokok2 berdekatan.

Berhampiran air terjun di hujung sana.. ternampak kelibat seseorang melintas. Cepat sepantas kilat. Hilang. Sambil merenung pada setiap batu di situ.. ternampak sesuatu semacam manusia walaupun kurang jelas. Mata masih menumpu di situ.. lama kelamaan pandangan semakin jelas.. ternampak susuk manusia yang semakin jelas akhirnya. Terpana seketika.

Tak percaya kepada apa yang dilihat.. lalu segera memberitahu Angah di sebelah. Angah mengangguk tanda setuju.. serupa macam ayah, katanya. Pandangan kami berdua masih kepada susuk manusia tersebut yang semacam merenung sesuatu.. tapi kami tak pasti apa yang direnungnya. Masih kekal di situ.. tak bergerak lagaknya sambil kaki bermain air.

Nekad. Bangun.. lantas menuju kepadanya.. dan sama2 kehairanan. Kami seiras. Huh !!! Betul2 seiras !! Salam yang diberi dijawabnya sambil tersenyum simpul. Matanya melekat merenung PakNgah. Kami saling merenungi. Tidak banyak cakap orangnya. Beliau enggan untuk bergambar bersama.. terasa rugi untuk dijadikan sebagai bahan bukti.. namun.. sudi untuk diambil gambarnya sahaja.

Puas. Perjalanan yang tidak dirancang.. hanya sekadar mengikut gerak hati.. mungkin untuk mempertemukan "kembar seiras"..