Wednesday, September 08, 2010

:: Balik beraya...




sebuah perkampungan nelayan
yang kononnya
terlalu banyak remis di pantainya
yang dikisahkan sejak dahulu...




Selalunya sebelum berpuasa lagi, masing2 dah memasang angan2... ingin balik ke kampung halaman masing2... tempat tanah tumpah darah... tempat di mana masing2 dilahirkan atau dibesarkan. Selalunya begitulah. Ada yang bergilir beraya di kampung pasangan masing2... dan ada yang mengutamakan keluarga sebelah pihak suami... dan ada juga sebaliknya. Maha beruntunglah bagi pasangan yang masih memiliki ibu bapa dan ibu bapa mertua atau sekurang2nya salah satu daripada ibu atau bapa... atau ibu atau bapa mertua... atau salah satu daripada mereka.

Seawal sebelum berpuasa... sebelum Ramadhan menjelma... PakNdak Yan menyampaikan mesej... bertanya khabar nak beraya di mana? Mungkin PakNdak Yan dan MakNdak Rahimah sekeluarga ada perancangan sendiri... mungkin nak beraya di Sungkai pula tahun ni...

PakLang Hj Azizi sekeluarga besar kemungkinan akan ke Sitiawan dan Pantai Remis... seperti biasa... waris terdekat MakLang Hjh Zuraidah masih ramai di sana.

PakTeh Hj Azman sekeluarga seperti biasa akan ke Lekir, Pantai Remis dan Wilayah mengunjungi ipar duai sebelah MakTeh Hjh Nurulhuda.

Manakala PakTam Azlan dan MakTam Rozita sekeluarga akan ke Melaka dan Perak... termasuk ke Gerik rumah MakLong Hjh Azizah.

Mungkinkah rumah pusaka di Batu 51 bakal dijadikan rumah terbuka kali ini... tempat berkumpul adik beradik ?


........... bersambung............