Sunday, September 05, 2010

:: Zakat fitrah




Suatu kewajipan lain yang perlu disempurnakan ialah membayar zakat fitrah atau membayar fitrah... apabila tibanya bulan ramadhan.

Di awal zaman kanak2 dahulu... beras dibawa oleh orang tua ke rumah tok guru... iaitu orang yang mengajar al-quran... Tok Long Nah namanya. Beras diserahkan sebagai bayaran zakat fitrah.

Masa berlalu... kemudiannya... beras disediakan sendiri oleh Tok Long Nah... akad jual beli beras dilakukan... kemudian diikuti dengan proses membayar fitrah dengan beras yang "dibeli" sebentar tadi.

Kini... bayaran zakat fitrah diseragamkan mengikut negeri... dibolehkan bayaran dengan wang tunai yang dinilaikan sama dengan harga beras... walaupun makanan asasi bagi setiap keluarga itu berbeza. Keluarga berada terbiasa dengan beras wangi... manakala keluarga lain mungkin lebih terbiasa dengan beras biasa... dan ada golongan tertentu yang hanya mampu menggunakan beras hancur... namun kini, nilai zakat fitrah diseragamkan bagi semua golongan ini... wallahu'alam.

Kekadang ada yang terlupa untuk membayar zakat fitrah kerana kesibukan tugas dan rutin harian... dan hal ini pernah dinyatakan oleh seorang kenalan baru2 ini... berdasarkan pengalamannya sendiri... dan hanya tersedar setelah menjelang 2 Syawal.




redriam.blogspot.com