Sunday, September 12, 2010

:: Sosilawati Lawiya dibunuh ?


Pembunuhan kejam Sosilawati: Dibunuh 10 malam 30 Ogos


2010/09/15

  • Foto

    ANGGOTA Unit Gerakan Marin menggunakan alat mengesan logam bagi mencari barangan milik mangsa di Sungai Kanchong Laut, Banting, semalam.


KUALA LUMPUR: Jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain yang bersamanya, dikatakan dibunuh, kira-kira jam 10 malam, 30 Ogos lalu, iaitu pada hari sama keempat-empat mangsa dilaporkan menemui seorang peguam bergelar Datuk di Banting, Selangor, untuk urusan jual beli tanah.

Perkara itu didedahkan suspek hasil soal siasat yang dilakukan polis, sekali gus menolak teori kononnya Sosilawati, 47, pemandunya, Kamaruddin Shansuddin, 44, peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pegawai CIMB Bank cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohamad, 38, masih hidup selepas tiga hari kehilangan mereka dilaporkan.

Menurut sumber, kira-kira dua jam sebelum dibunuh dan dibakar di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting, Noorhisyam dipaksa menelefon isterinya, Suzana Radin Pangat, 38, bagi memaklumkan beliau akan pulang selepas tiga hari.
“Tempoh tiga hari yang dinyatakan itu mungkin taktik kumpulan penjenayah itu untuk menghapuskan segala bukti sebelum ahli keluarga mangsa membuat laporan polis berhubung kehilangan mereka,” katanya kepada Berita Harian.

Beliau berkata, Sosilawati dan dua lagi mangsa pula tidak dibenarkan menelefon keluarga masing-masing kerana kumpulan penjenayah itu percaya maklumat yang disampaikan Noorhisyam akan disebarkan kepada semua keluarga mangsa terbabit.

“Hanya Noorhisyam dibenar menghubungi isterinya, tetapi dengan kawalan dan pengawasan ketat kumpulan penjenayah terbabit menyebabkan panggilan itu berlaku dalam keadaan tergesa-gesa.

“Sebab itu, Noorhisyam dalam perbualan dengan isterinya antara lain meminta maaf dan mengaku tidak dapat memberitahu apa yang berlaku terhadapnya dan berjanji untuk menceritakan segala-galanya selepas tempoh tiga hari,” katanya kepada Berita Harian.
Akhbar sebelum ini melaporkan, Suzana menerima panggilan daripada suaminya pada jam 8.15 malam, 30 Ogos lalu.

Suzana berkata, beliau hairan kerana suaminya bercakap dalam keadaan tergesa-gesa tetapi beliau tidak membuat laporan polis kerana suaminya akan pulang tiga hari lagi.

Pembunuhan kejam Sosilawati bersama tiga individu itu hanya terbongkar pada 10 September lalu selepas lapan suspek termasuk seorang peguam bergelar Datuk dan adiknya juga seorang peguam, ditahan bagi membantu siasatan berhubung kehilangan mangsa.

Sumber berkata, Sosilawati dan tiga individu itu dipercayai dibunuh kerana penjenayah itu menghadapi kesukaran untuk menjaga mangsa serta bimbang dikesan polis.

“Siasatan terperinci sedang dilakukan bagi memastikan sama ada terdapat individu lain terbabit dalam kes pembunuhan kejam ini serta kaitan lapan suspek yang ditahan itu dengan kes berkenaan dan kehilangan empat individu lain yang dilaporkan hilang sejak setahun lalu.

“Bahan bukti yang diperoleh sedang dikumpul untuk dilakukan ujian forensik. Siasatan awal pula mendapati motif pembunuhan itu mempunyai kaitan dengan masalah perniagaan, tetapi siasatan lanjut masih dijalankan,” katanya.

KRONOLOGI

Detik sebelum dibunuh



10 pagi: Sosilawati memasuki pejabatnya di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

4 petang: Membeli kerepek di Kampung Sungai Lang, Banting.

5 petang: Kamaruddin menghubungi anak saudaranya, Khairul Izuan Ismail.

5-6 petang: Sosilawati menghantar SMS kepada suami memberitahu dia ke Banting.

8.15 malam: Noorhisham menelefon isterinya, Suzana Radim Pangat.

10 malam: Keempat-empat mangsa dibunuh dan dibakar di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting.



Penyelam temui zink pelapik mayat


PASUKAN penyelam menemui sebilah senjata tajam di Sungai Kanchong Laut di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting semalam. Gambar kecil: Polis membawa seorang suspek ke Subang Jaya dan menemui kunci kereta dipercayai milik Sosilawati.


BANTING - Pasukan penyelam polis semalam menemui enam keping zink di dasar Sungai Kanchong Laut di Kampung Endah, Ladang Gadong, Tanjung Sepat disini yang dipercayai dijadikan sebagai pelapik untuk membakar mayat Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya.

Bahan bukti itu ditemui selepas tiga suspek yang dibawa ke sungai itu menunjukkan lokasi zink-zink tersebut dibuang selepas selesai membakar mayat Sosilawati dan rakan-rakannya.

Tiga lagi yang turut menjadi mangsa pembunuhan kejam bersama jutawan kosmetik itu ialah pemandu peribadinya, Kamarudin Shansudin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.

Selain itu, di sungai sama polis menemui sebatang besi tajam dipercayai turut dijadikan senjata membunuh empat mangsa itu.

Besi sepanjang 60 sentimeter itu kebiasaannya digunakan untuk kerja-kerja mengangkat buah kelapa sawit yang dimasukkan ke dalam lori. Turut ditemui sejenis senjata berbentuk kerambit sepanjang 30 sentimeter.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.




Suspek utama pembunuhan Sosilawati, tiga lain dibawa ke pejabatnya


2010/09/14

SHAH ALAM: Suspek utama kes pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain, dibawa ke pejabatnya yang terletak di seberang jalan daripada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Langat, sebentar tadi.

Dia yang tiba dengan sebuah kereta Proton Waja berlambang Polis kira-kira jam 10.45 pagi di depan pejabatnya tetapi meninggalkan perkarangan rumah kedai dua tingkat itu, kira-kira lima minit kemudian, selepas percubaan membuka mangga kunci pejabat itu gagal.

Suspek yang dibawa semua ke IPD Kuala Langat untuk mengambil kunci baru, dibawa semula ke pejabatnya kira-kira jam 11 pagi diikuti anggota forensik, sebelum masuk ke pejabatnya di tingkat dua bangunan rumah kedai tiga tingkat itu.




Polis geledah firma guaman milik peguam bergelar Datuk


2010/09/14

BANTING: Polis hari ini menggeledah pejabat firma guaman milik peguam bergelar Datuk di sini bagi mencari bukti penglibatannya dengan kes penipuan hingga membawa kepada pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain.

Sepasukan polis dilihat tiba di pekarangan firma guaman, yang terletak di Jalan Kemboja 33, Off Jalan Sultan Alam Shah di sini kira-kira jam 10.45 pagi, namun beredar lima minit kemudian apabila gagal membuka pintu pejabat berikutan kunci yang tidak sesuai.


Polis kemudiannya dilihat kembali ke firma itu kira-kira 30 minit kemudian bersama seorang lelaki, yang berpakaian lokap warna ungu, dipercayai peguam bergelar Datuk itu.
Peguam berumur 41 tahun itu adalah seorang daripada lapan suspek yang ditahan bagi membantu siasatan pembunuhan kejam Sosilawati, 47, bersama pemandunya, Kamarudin Shansuddin, 44, pegawai CIMB Bank Cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38,dan peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.

Selepas lebih satu jam berada di firma milik suspek, polis dilihat membawa keluar peralatan seperti CPU dan beberapa dokumen sebelum membawa keluar suspek dari pejabat itu kira-kira pukul 12.30 tengah hari.

Laporan sebelum ini menyebut, firma guaman berkenaan adalah lokasi terakhir semua mangsa dilihat sebelum dibunuh dan dibakar di ladang milik suspek, dan abunya dibuang ke sungai berhampiran.

Firma itu difahamkan menjadi lokasi urus niaga suspek dan mangsa.

- Bernama




Kes Sosilawati: Polis minta media tidak timbulkan spekulasi


2010/09/14

KUALA LUMPUR: Bukit Aman meminta media tidak membuat sebarang spekulasi berhubung kes kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya seperti dilaporkan sebelum ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata ia dikhuatiri boleh menganggu perjalanan proses siasatan dan pendakwaan kes itu.



Jangan jadikan kes pembunuhan kejam Sosilawati isu perkauman, politik


2010/09/14

KUALA LUMPUR: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, meminta orang ramai tidak mempolitikkan dan menjadikan kes pembunuhan kejam melibatkan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi individu sebagai satu isu perkauman.

Katanya, kes tragik itu mesti ditangani dengan rasional dan waras tanpa pengaruh negatif yang boleh mengundang perkara tidak diingini berlaku.


"Jika semua isu dalam negara ini kita lihat daripada segi perkauman, kita hanya akan mengundang bahaya yang amat sangat kepada negara. "Kita tidak boleh biar sentimen seperti ini (perkauman) berlaku serta berlanjutan," katanya ketika ditemui selepas melawat keluarga Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak dekat sini, hari ini.

Shahrizat, yang juga Ketua Wanita UMNO, berkata: "Jangan bawa politik dalam semua aspek kehidupan kerana kita tidak mahu hidup kita hanya berputar dan berlandaskan kepada kepentingan politik semata-mata."

Shahrizat berharap semua suspek yang didapati bersalah dalam kes berkenaan dijatuhi hukuman maksimum dan setimpal dengan jenayah dilakukan.

Beliau mengingatkan rakyat Malaysia untuk tidak terlalu berserah kepada pihak berkuasa semata-mata tetapi perlu bersama-sama membanteras perlakuan jenayah seperti ini.
"Kita tidak mahu budaya keganasan atau jenayah diterima begitu sahaja dan membiarkan ia sebati di dalam masyarakat," katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda MIC, T Mohan, menganggap mereka yang melakukan jenayah kejam itu lebih zalim daripada binatang.

"Kami terkejut ada rakyat Malaysia yang sanggup melakukan kekejaman melampau, pembunuhan ngeri sebegini. Ini bukan budaya kita dan ini sangat mengganggu fikiran," katanya dalam satu kenyataan.

Mohan berharap polis akan menjalankan siasatan terperinci dan menghadapkan para penjenayah berkenaan ke muka pengadilan dengan segera bagi memastikan keadilan kepada mangsa.
- Bernama



Sosilawati usahawan berjaya, disegani: Khalid


2010/09/14

KUALA LUMPUR: Jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, yang dibunuh dengan kejam bersama tiga individu lain, adalah usahawan berjaya dan disegani, kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau berkata, Sosilawati, yang juga ahli Dewan Perniagaan Melayu Wilayah Persekutuan dan Selangor, mempunyai kebolehan dan keupayaan dalam bidang perniagaan.

Abdul Khalid berharap supaya penyiasatan terhadap kes itu dapat dilakukan segera untuk mententeramkan kembali keadaan.
"Saya yakin pihak polis sudah menjalankan kerja dengan sebaiknya dan setakat ini pun mereka telah menunjukkan kecekapan dalam mencari maklumat berikutan kes ini," katanya kepada pemberita selepas melawat ahli keluarga Sosilawati di Gombak dekat sini, hari ini.

Menteri Besar Selangor itu berkata, beliau sempat menemui mangsa keetika menghadiri majlis berbuka puasa di Masjid Sultan Abdul Aziz Shah, Shah Alam, dua hari sebelum Sosilawati dilaporkan hilang.

Sosilawati bersama tiga lelaki iaitu pemandu peribadinya, Kamaruddin Shansuddin, 44; pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu selepas dikatakan ke Banting, Selangor untuk urusan pembelian tanah.

Ahad lalu, Polis mengesahkan kempat-empat mangsa dipukul sampai mati sebelum dibakar dan abu dibuang ke dalam sungai berdekatan Ladang Gadong, Tanjung Sepat di Kuala Langat.
- Bernama



2010/09/14

  • Foto

    SUSPEK dibawa ke lokasi senjata yang dibuang dalam kes pembunuhan Sosilawati dan tiga individu lain di Sungai Kanchong Laut, semalam.

  • Foto

    ANGGOTA pasukan penyelam Polis Marin menjalankan operasi mencari senjata yang digunakan dalam kes pembunuhan Sosilawati dan tiga individu lain di Sungai Kanchong Laut, semalam.



2010/09/14

  • Foto

    SUSPEK dibawa ke lokasi senjata yang dibuang dalam kes pembunuhan Sosilawati dan tiga individu lain di Sungai Kanchong Laut, semalam.





He told me not to worry, says wife


Read more: He told me not to worry, says wife http://www.nst.com.my/nst/articles/6cry/Article/index_html#ixzz0zPjVTZld


2010/09/13



Read more: He told me not to worry, says wifehttp://www.nst.com.my/nst/articles/6cry/Article/index_html#ixzz0zQ136dVT



KUALA LUMPUR: Banker Noorhisham Mohammad's wife, Suzana Radim Pangat, was holding on to his promise that he would return soon and tell her why he followed Datuk Sosilawati Lawiya to Banting on Aug 30.

Suzana said he had called her just after he followed the group and told her not to worry about his trip.

But it was not to be. The officer from CIMB, who was also a father of three, was one of the victims who was murdered and his body burnt to ashes.


Noorhisham's father-in-law, Radim Pangat Ishak, 66, said the family had high hopes that he would come home soon.

"But his wife is shattered now. She had been praying so hard," he said outside the family home in Taman Seraya, Ampang.

Radim said it was hard for Suzana, also an employee of CIMB, as her youngest son, Mohamad Faiz Ridzi, 5, had constantly asked about his father.



Read more: He told me not to worry, says wife http://www.nst.com.my/nst/articles/6cry/Article/index_html#ixzz0zPjEaPVc





Killed and burnt


2010/09/13
By the NST team



BANTING: Millionaire businesswoman Datuk Sosilawati Lawiya and her three male companions were held at a poultry farm, beaten and murdered and their remains
burnt to ashes.

This was the startling revelation by police yesterday who have given up hope of finding the four missing victims alive after a search which took almost two weeks.

There are no remains to recover as the victims’ ashes were scattered in a river in Sungai Gadong, near Tanjung Sepat here, although police forensic teams are combing the poultry farm looking for bones for DNA identification.


The three other victims were Sosilawati’s lawyer Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, banker Noorhisham Mohammad, 38, and driver Kamarudin Shansudin, 44.

Police have arrested eight suspects, including two brothers who are lawyers, to facilitate investigations.

The lawyers, one of whom is a 41-year-old Datuk, are said to have masterminded the murders, while the six others are employees at the farm.


Federal Criminal Investigation Department director Datuk Seri Bakri Zinin said at least four of the suspects confessed to the murders.

Those detained, including two women, are between the ages of 19 and 54.

Although Bakri declined to elaborate on the motive for the murders, it was learnt from a reliable source that it stemmed from a business deal that had turned sour.


The lawyer was believed to have persuaded Sosilawati, who was the founder of the Nouvelles Visages beauty line, to purchase a plot of land and had asked her to bring along a substantial amount of cash on Aug 30.

However, when Sosilawati and her entourage met the lawyer, he got angry when she did not bring along the amount which was agreed upon earlier.

The four victims were then forcibly detained by the lawyer’s workers who later killed them.

Police also revealed that the lawyer brothers have been involved in similar
cases where their clients had gone missing.

Bakri said police were investigating four similar disappearances linked to the brothers in the past one year.

One of the four earlier victims was an Indian national reported missing several months ago.

“The suspects have indicated that the same modus operandi had been used in the other cases over the last one year,” he said at a press conference at the police station here, adding that there could be more arrests.

The Datuk had previously highlighted in the media several cases of exploitation of foreign workers in the country.

Bakri said it was almost certain that the four were held captive at the farm before being beaten up and murdered.

The farm is owned by the Datuk lawyer and is situated about 500m from the main road in an oil palm plantation. It is surrounded by a brick wall and livestock is also raised there.

The bodies are believed to have been burnt beside a pond near the cowshed towards the end of the far m.

Bakri said police had also brought in the anti-money laundering unit and assets belonging to the suspects might be frozen as information had been received that some of the properties were gained through dubious means.







Ibu sukar terima berita kematian

KUANTAN - Ibu kepada Kamarudin Shamsudin, pemandu jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya berharap mayat yang dijumpai di ladang ternakan berhampiran Sungai Kalong di Tanjung Sepat, kelmarin bukan anaknya.

Zainab Ahmad, 73, berkata, dia bagaimanapun reda jika salah seorang daripada mayat yang ditemui itu adalah anak kelimanya.

“Harap itu bukan dia (Kamarudin) namun jika ditakdirkan mayat itu anak saya, saya terima ketentuan ini dengan reda walaupun agak berat menerima hakikat kematiannya,” kata wanita itu ketika ditemui di rumah anaknya di Indera Mahkota 2 di sini, semalam.

Sementara itu, anak saudara mangsa, Khairul Izw:an Ismail, 29 berkata, dia ada menghubungi bapa saudaranya itu pada hari kejadian sebelum dipercayai hilang 30 Ogos lalu.

:Menurut dia menghubungi bapa saudaranya itu pada waktu petang bagi memaklumkan hasratnya untuk bermalam di rumah Kamarudin pada hari tersebut.

“Dia kata tiada di Kuala Lumpur sebaliknya berada di Banting, Selangor bersama majikannya (Sosilawati) ketika itu.

“Saya mengambil keputusan bermalam di rumah rakan di Kuala Lumpur dan menunggu panggilan balas daripadanya tetapi terus tiada jawapan,” katanya.

Ismail Ibrahim, 59, pula memberitahu, dia menerima panggilan daripada Polis Bukit Aman kira-kira jam 2 petang semalam berhubung penemuan mayat adik iparnya.

Menurutnya, mangsa tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda perubahan ketika pulang ke Kuantan sebelum ini malah sikapnya seperti biasa seperti hari-hari yang lain.

“Dia pulang ke Kuantan sebulan sekali kerana mempunyai perniagaan studio muzik di sini.

“Sebelum ini dia pernah bertugas sebagai jurutera bunyi di sebuah syarikat rakaman di Kuala Lumpur sebelum bekerja dengan Sosilawati,” katanya.

Ismail berkata, Kamaruddin seorang yang penyayang dan mengambil berat tentang keluarganya.

“Anak bongsunya, Irfan Aiman, 8 diserahkan kepada kakaknya Ramlah, 49 sejak kecil lagi manakala dua anaknya, Balqis Dayana, 12 dan Izwan Ikmal, 9, dijaga oleh bekas isterinya,” katanya.





Hasrat tunai haji tidak kesampaian

SHAH ALAM – Hasrat jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, untuk membawa ibu dan adik-beradiknya menunaikan fardu haji tidak kesampaian berikutan kematiannya dalam keadaan yang sangat menyayat hati itu.

Menurut abang Allahyarham, Maskor Lawiya, adiknya itu pernah meluahkan hasrat murninya itu kepada salah seorang daripada adiknya tidak lama dahulu.

“Saya terima dan reda dengan kematiannya, biarpun sedih dengan kejadian itu. Ibu (kami) juga reda, walaupun menangis apabila mendapat berita tersebut,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian semalam.

Menurut Maskor, beliau sudah lama tidak berjumpa dengan Sosilawati, anak keenam daripada 12 adik-beradik.

“Kali terakhir saya ingin bertemu dengannya ialah pada 30 Ogos lalu, tetapi tidak kesampaian kerana beliau ada urusan di Banting,” katanya.

Maskor, yang tiba di kediaman Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak, jam 3 pagi kelmarin berkata, bekas suami pertama Sosilawati, dikenali sebagi Bukhari, datang menziarahi keluarga Sosilawati di situ jam 12 tengah hari semalam.

Bukhari tiba, dengan menaiki sebuah kereta Hyundai Tuckson hitam, bersama seorang lelaki dan seorang perempuan.





Noorhisham sepatutnya beraya di Muar

AMPANG - “Sepatutnya Noorhisham Mohammad, bersama isterinya, Suzana Radin Pangat, 38, beraya di kampungnya di Muar, Johor, namun setelah mendapat berita kehilangan Noorhisham, saya bersama saudara mara yang lain mengambil keputusan beraya di sini,” kata bapa mentua Noorhisam, Radin Pangat Ishak, 66.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian di rumah keluarga itu di Taman Seraya, di sini, semalam.

Tinjauan Sinar Harian sekitar jam 4.30 petang mendapati keadaan rumah itu suram dan keluarga berkenaan masih menanti berita terkini melalui televisyen. Manakala sambutan raya pula hanya sederhana.

Katanya lagi, beliau tidak dapat memberi kerjasama memandangkan keadaan yang menimpa keluarga itu. Difahamkan maklumat yang diterima polis disampaikan kepada Suzana.

“Pada pandangan saya, Noorhisham orangnya biasa saja seperti orang lain jua. Dia ada tiga anak, dua lelaki dan seorang perempuan.

“Pada waktu ini kami sekeluarga masih menunggu perkembangan terkini melalui berita televisyen, saya tidak pasti ada ahli keluarga yang lain pergi ke Banting atau tidak untuk mengetahui maklumat terkini,” katanya.





Pembunuh disifat kejam, hilang akal

SHAH ALAM – Perunding psikologi keluarga, Suzana Ghazali, menyifatkan terlalu umum untuk melabelkan pembunuh jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga yang lain sebagai sakit mental, memandangkan pembunuhan yang dilakukan sudah dirancang.

Menurutnya, berdasarkan perlakuan terhadap mangsa, pembunuh boleh dikategorikan sebagai “orang hilang akal yang waras tetapi tidak semestinya sakit mental”.

Suzana menggariskan empat ciri-ciri pembunuh yang bertindak sedemikian di mana pembunuh seperti ini sudah biasa dengan situasi kejam dan zalim, tiada iman, tiada peri kemanusiaan serta terlalu mementingkan diri sendiri.

“Orang ini sudah biasa dengan situasi atau keadaan bersifat zalim dan kejam. Berkemungkinan pernah menjadi mangsa pukul atau dera sewaktu kecil, menyebabkan hatinya sering menyimpan rasa dendam dan marah. Nafsu amarah dan dendam ini boleh dilampiaskan kepada sesiapa saja kerana dalam dirinya tidak pernah wujud erti belas kasihan dan kasih sayang.

“Bila tiada iman, tiada rasa takut kepada Tuhan yang akan mengadili segala perbuatan manusia di akhirat. Orang ini juga mungkin tiada pegangan agama, malah tidak mempercayai wujudnya agama serta Tuhan,” katanya.

Beliau berkata, pelaku atau pembunuh terbabit juga tiada belas kasihan kepada insan lain kerana mempunyai hati yang terlalu busuk dan kejam, selain mampu bertindak di luar batasan kemanusiaan. tanpa rasa bersalah dan simpati.

Suzana berkata alasan utama mangsa dibunuh serentak ialah bagi menghilangkan bukti, Ini kerana jika ada yang dibiarkan hidup, risiko untuk pembunuh dikenal pasti dengan lebih mudah adalah tinggi.

“Menghapuskan kesemuanya bererti tiada saksi dan tiada bukti mudah untuk mengheret pembunuh ke muka pengadilan. Pembunuh juga tidak mahu diri tertangkap. Maka membakar adalah cara terbaik menghapuskan bukti.

“Malah disebabkan rasa sakit hati, marah dan dendam yang tinggi, mangsa diperlakukan dengan kejam hingga mewujudkan rasa puas hati setelah amarah dan dendam berjaya dilangsaikan,” katanya.

Katanya, tidak mustahil sebelum ini pembunuh pernah berurusan dengan mangsa. Ini bererti pertemuan sebelum mangsa dibunuh bukan kali pertama.

Suzana berkata, lebih menguatkan hipotesis tersebut apabila jutawan terbabit membawa sejumlah besar wang tunai.

Sebab itu beliau yakin mangsa mengenali pembunuh, walaupun mungkin tidak rapat.

“Jika belum pernah kenal, sudah pasti mangsa akan dikawal sebaiknya kerana membawa wang yang begitu banyak,” katanya.






A 'darling' who touched the lives of many





KUALA LUMPUR: Millionaire entrepreneur Datuk Sosilawati Lawiya's life was a colourful yet controversial rags-to-riches story.

The woman from Kampung Sri Menanti, Sri Medan in Batu Pahat, Johor struggled in her early days along with her 13 siblings, to the extent of tapping rubber to supplement the family income.

There was even a time in her early years when she had to go from door-to-door to sell cosmetic products.


Sosilawati used her savings over 13 years to establish Nouvelle Beauty Centre Sdn Bhd, the retailer of Nouvelles Visages (NV) brand of beauty products, in 1994 with an authorised capital of RM500,000 and an issued capital of RM200,000.

Within 10 years, she had 300 stores and stockists throughout the country including Brunei, Singapore and Thailand.

She and her daughter Erni Dekritawati Yuliana Buhari were the directors of the company which had total assets of RM6.37 million, total liabilities of RM5.01 million and reserves amounting to RM1.16 million.


In the financial year ended 2007, the company made a net profit of RM183,173 and a revenue of RM7.54 million.

In 2007, Sosilawati was one of the six women who won the Johor state "Wanita Nadi Negara" award for their outstanding contributions and achievements in community service, business and nation building.

Sosilawati is the sixth child of a labourer, the late Lawiya Abdullah Yusof and his wife Yatmah Abdul Rahman, 80.


Lawiya also took a second wife, Ruminah Wasidin, who bore him seven children.

In 2007, however, Sosilawati was convicted for being in possession of a scheduled poison and caught for khalwat with her present Indonesian husband on New Year's Day this year.

Sosilawati's younger sister, Rosnani Lawiya, 45, said her elder sibling had never dreamt of becoming a millionaire, let alone building a business empire.

"As a teen, all Kak Wati wanted was to help our familty to prosper. We were poor, proper meals were hard to come by, yet we were happy," Rosnani said.

Sosilawati, she added, was bent on pursuing her dreams and attended private school after failing her Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). She even encouraged Rosnani to continue her studies.

"We tapped rubber trees at a two-hectare plantation in our village after attending classes in town to finance our studies. It helped pay for our RM20 monthly bus fare and tuition fees," said Rosnani.

Upon completion of her studies, Sosilawati became a saleswoman in a supermarket for 18 months before securing a clerk's job with a hotel.

Turning 20 and being unaccomplished, Sosilawati ventured to Kuala Lumpur in search of better prospects, landing a secretarial job in a bank. She eventually married a bank manager a year later. She bore him six children before a divorce 12 years later.

Sosilawati then worked as a cosmetics agent to fend for her children.

"I remember Kak Wati relating how she had to be thick-skinned when knocking on doors to push her products," said Rosnani.

Despite rising in the business world, Rosnani said Sosilawati did not forget her roots and her promise to assist her siblings.

"She was a darling in the family and ever generous. She did not want to see us poor forever. Many of us prospered through her efforts in providing financial assistance and jobs," said Rosnani.

Sosilawati had also married rocker Nashrudin Elias @ Nash from the group Lefthanded, in a glitzy wedding in Batu Pahat, Johor on Nov 16, 2006 only to be divorced on May 26, last year.

She is contesting a claim for RM1.38 million from Nash at the Syariah High Court.

Sosilwati then claimed she married her old flame, an Indonesian businessman, at a marriage solemnised in Narathiwat, Thailand in November last year.





Four others have gone missing

2010/09/13






KUALA LUMPUR: The lawyer brothers at the heart of the murder investigations into the deaths of Datuk Sosilawati Lawiya and three others are also linked to a missing Indian multi-millionaire.

Police also revealed yesterday that the brothers, aged 38 and 41, were being investigated over the disappearance of three others over the past year.

The Indian multi-millionaire, from Chennai, was believed to have been involved in several joint business ventures with the brothers.


The businessman was persuaded to come over to Malaysia last year and rented a house in Bandar Sungai Emas, Banting. For the next few months, he was seen with the brothers, one of whom is a Datuk.

A source close to the investigations revealed that the businessman went missing in December but the people in Banting thought he had returned to India.

But in February, the man's family came to Banting and said they had lost contact with him.


They also started looking for him. They enquired about the Datuk and his brother but they, too, had gone missing.

It was learnt that the Indian businessman's family then lodged a missing person's report but nothing came out of that.

Police now have reopened investigations into three other similar cases where the people who had business dealings with the brothers disappeared.


For years, the small community in Banting had known the brothers as they were prominent figures.

They were always said to be involved in land transfers and other land deals.

Old-time residents said the brothers suddenly gained wealth.

They opened up a law firm in Banting, a medical clinic run by their youngest sister, a poultry farm and other businesses in the town,

The Datuk was said to have strong ties to influential businessmen locally and internationally.

Both brothers, however, were suspended by the Bar Council in March 2007 for a year over allegations of cheating their clients.

Both are married and have two children each.





Monday September 13, 2010
image

Killer lawyers?

The main suspects behind the slayings of cosmeticsmillionaire Datuk Sosilawati Lawiya along with three others are two lawyer brothers, one of them a Datuk have been picked up along with six others.





Monday September 13, 2010

Timeline of killings


Aug 28: Local beauty products founder Datuk Sosilawati Lawiya is last seen in public at a buka puasa event in Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Aug 30: Sosilawati, 47, leaves her house in Gombak for Banting to discuss a land deal worth RM1.4mil. She had told one of her daughters that she would be in Banting for three days.

Sept 1: Three days have passed and there are no signs of Sosilawati, her driver Kamaruddin Shamsuddin, 44, lawyer Ahmad Kamil Karim, 32, and financial adviser Noorhisham Mohammad, 38.

Sept 5: Kuala Lumpur CID chief Datuk Ku Chin Wah says police received a report on the disappearance of the four.

Sept 6: The luxury cars belonging to Sosilawati and her lawyer are found in Subang Jaya.

Sept 9: A suspect is arrested.

Sept 10: The detained suspect leads police to a place where several of Sosilawati’s belongings are found. Five people from the area are arrested. A lawyer is called in to have his statement recorded at the Kuala Langat police headquarters before being released.

Sept 11: Two brothers are arrested. Police learn that the victims may have been murdered and their bodies burnt before the ashes were strewn in a river near Ladang Gadong in Tanjung Sepat, near Morib.

Sept 12: Police confirm the arrest of two lawyer brothers, one of them a Datuk, in connection with the murders.

Related Stories:





Monday September 13, 2010

Traditional burning method used


PETALING JAYA: The remains of Datuk Sosilawati Lawiya and the three men she was last seen with were believed to have been burnt using cow dung and petrol, a highly effective traditional method which can reduce a human body to ashes in between 30 minutes and an hour.

The average human body takes from two to three hours to burn completely when in a coffin and placed in the furnace, pre-heated at 1,100°C.

However, the traditional method, which originates from India, involves placing cow dung on the body and sprinkling some petrol which is then lit.

“A gas released from the burning cow dung increases the intensity of the fire which reduces the body to ash very quickly, often leaving only the femur (thigh bone) and pelvic bone still intact,” a source said.





Monday September 13, 2010

Shady duo who put up a generous front


KUALA LANGAT: The mastermind said to be behind the murder of cosmetics millionaire Datuk Sosilawati Lawiya and three others is an infamous figure being investigated by police for land fraud and cheating.

Both the man and his brother are from humble beginnings. After graduating with law degrees, they opened a practice, where one of the brothers soon became an active member of the community.

They are known for their show of philanthropy with frequent donations of food and clothing to the poor.

The brothers, who specialise in land deals, had also developed a reputation for “unsavoury tactics” during their negotiations.

“Their methods were frowned upon and most lawyers kept their distance from them,” said a source.

The two, who were suspended from practising law for a year for alleged involvement in land scams, are known to have expensive tastes, being seen driving luxury cars.

Crime scene: The farm where the murders might have been committed.

It is understood that the elder brother, who received a Datukship a year ago, is being investigated by the Commercial Crimes Investigations Department (CCID) in Penang and Bukit Aman for land fraud and cheating cases involving millions of ringgit.

Sources familiar with the case said he had attempted to cheat a businessman of more than a million ringgit over three parcels of land.

“The businessman was shown a power of attorney letter by the lawyer, who collected a RM1mil deposit pending transfer of the land title.

A forensics police officer collecting bone fragments near Banting Sunday.

“When the businessman later did a search, he was shocked to find that the land had already been sold,” they said.

The sources said police were checking if Sosilawati had engaged one of the brothers in a land deal and if she could have wanted her money back after learning about the alleged fraud because there was talk that she had gone to see him in Banting on the same matter.

Federal CCID deputy director Deputy Comm Datuk Noryah Md Anvar confirmed that the brothers were under investigation.

An estate worker said he had sometimes seen luxury cars entering and leaving the farm near where the ashes of the victims were supposedly found.

“However, no one really knows what goes on there as the gates are always closed,” he said.

Another resident, who only wanted to be known as Rajes, 30, said one the brothers was the man “you go to see if you need help with something outside the boundaries of the law.”

“Everyone knows that he is connected with certain types of people,” he said, adding that it was rumoured among locals that people who crossed the brothers would mysteriously disappear.





Monday September 13, 2010

Brothers are main suspects in murder of four


KUALA LANGAT: Two lawyer brothers are the prime suspects in the murder of cosmetics millionaire Datuk Sosilawati Lawiya and three others whose bodies were burnt and their ashes strewn in a river near Ladang Gadong, in Tanjong Sepat, here.

Cops are probing if the brothers are also responsible for four more people reported missing.

Bukit Aman CID director Comm Datuk Seri Mohd Bakri Zinin said police were awaiting forensic confirmation on the remains, believed to be that of Sosilawati, the client of the main suspect – a Datuk – said to have been handling a land deal in Penang for the entrepreneur. He owned the farm where the bodies were allegedly burnt after they had been assaulted and stabbed to death.


Picture shows the man believed to be the mastermind being led away by police. — ART CHEN / The Star


From initial investigations, police found that the ashes were disposed of at the mouth of a river about 4.2km from the farm. Comm Bakri said the motive of the murder could be business rivalry, debt and a land business deal gone sour. It is learnt that the land in Penang was bought for RM25mil and was to have been re-sold for RM200mil.

Sosilawati was last seen leaving Kuala Lumpur for Banting on Aug 30, with her driver Kamaruddin Shamsuddin, 44, lawyer Ahmad Kamil Karim, 32, and bank officer Noorhisham Mohammad, 38. Their mysterious disappearance attracted much interest.

“Police believe the 41-year-old lawyer was the mastermind behind the disappearances and could have been involved in four other missing persons cases,” Comm Bakri told reporters at the Banting police headquarters yesterday.

The brothers were among eight people arrested in connection with the case. The other six, including two women, aged between 19 and 45, were farmhands.

Police managed to get fresh leads into the case that saw the arrest of the eight, following the co-operation from the public, media and suspects detained earlier.

“All the information we obtained from the suspects detained earlier gave our men more clues that pointed to the description of the four missing persons,” he said.

“We still need a DNA test to confirm the identity of the victims but there is only a slim chance that they are alive,” Comm Bakri said, adding that he did not rule out the possibility of more arrests.

“We will investigate the brothers in relation to their accumulation of properties, high-end cars and their business dealings that involve millions of ringgit,” he added.

Police are also investigating the whereabouts of the RM4mil which Sosilawati was said to have been carrying.

Comm Bakri said one of the four previous missing persons cases involved an Indian national who had opened a restaurant with the brothers as partners.

He said police would investigate these other cases as well.

Yesterday, more than 60 policemen were at the farm and divers from Marine Police combed Sungai Panchau in Kampung Kanchong Laut in search of evidence.

Forensic teams combed the 1.6ha of farm where some of Sosilawati’s personal belongings were found, including her watch.

Police also blocked access to the Gadong Farm in Jalan Gadong, Tanjong Sepat, 1km from the main road from last night and barred more than 30 members of the press corps from getting any nearer to the site.

Comm Bakri said the police were investigating the farm land which the lawyer bought about 30 months ago to ascertain if the deal was made “properly”.

He added that the police also wanted to know where the former owner was. The previous owner is said to be missing.

Related Stories:






Monday September 13, 2010

Sombre wait for loved ones


PETALING JAYA: The mood was sombre at Datuk Sosilawati Lawiya’s home as news filtered in that the millionaire mother of six had been murdered along with three others.

An hour before CID Director Commissioner Datuk Seri Bakri Zinin announced the grim news, Sosilawati’s eldest daughter Erni Irdawati Dekritawati Yuliana Bukhari, 25, told reporters outside their home at 1.30pm that she was still hoping for her mother’s safe return.

“I heard the news of my mother and the three others on television and via newspapers but we are still praying that it is not true,” she said.

Sad moment: A close family friend in tears as she speaks to a policeman Sunday.

Later in an SMS sent to the media, she said: “If the news of my mother(’s death) is true, then we would be very sad and would offer prayers for her (solat ghaib),” it read.

Sosilawati’s fourth daughter Rina said she wanted to see her mother’s remains for herself.

“If it is true that my mother is gone, show us the body,” she said.

Sosilawati’s brothers and sister rushed to the scene of the crime in Banting as the children stayed home upon hearing news on television that bodies, believed to be the four, had been found in Morib.

Within 30 minutes of Comm Bakri’s press conference, people, believed to be relatives and friends, started arriving at the house.

Meanwhile, former vocalist of the rock group Lefthanded, Nashrudin Elias or Nash, who is Sosilawati’s ex-husband, said if the murder was indeed true, he could not understand how human beings could commit such cruelty.

Nash, who is in Sabah, said although his marriage with Sosilawati did not last, they did not harbour any ill-feelings.

In Batu Pahat, news of Sosilawati’s death shocked residents of Kampung Seri Menanti, the village of her birth.

“This is a big loss as she always assisted anyone in need,” said village headman Omar Salleh.





Isteri mangsa bunuh, bakar tidak mampu baca surat khabar

13/09/2010 5:37pm




KUALA LUMPUR 13 Sept. - Isteri kepada salah seorang mangsa yang dipukul, dibunuh dan dibakar di Banting, Selangor, Suzana Radim Pangat, tidak mampu lagi membaca surat khabar atau melihat berita televisyen untuk mengetahui perkembangan kes tersebut.

Isteri kepada Noorhisham Mohammad, 38, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru di sini yang dipercayai mati dipukul, dibunuh dan dibakar dengan kejam itu berkata, kesedihan dan tekanan yang dialami menyebabkan Suzana hanya mampu mendengar perkembangan terkini melalui anggota keluarga terdekat.

"Selepas kejadian, minta maaf saya tak boleh tengok tv atau surat khabar. Segala perkembangan terkini hanya ahli keluarga saya yang akan maklumkan. Saya tak boleh nak tempuh keadaan ini,” katanya dalam keadaan sebak ketika ditemui pemberita di rumah beliau di Taman Seraya, Ampang, di sini hari ini.

Bagaimanapun, Suzana, 38 masih melahirkan harapan tinggi untuk melihat Noorhisham masih hidup selagi masih belum ada pengesahan dari Unit Forensik.

"Sehingga kini tiada sebarang pengesahan dari Forensik, mayat suami saya, jadi sehingga itu, saya percaya suami saya masih hidup,” katanya.

Noorhisham dikatakan sepatutnya membawa Suzana dan keluarga pulang berhari raya di Muar, Johor serta menyambut hari jadinya pada hari ini, tetapi segalanya menjadi hambar apabila beliau hilang bersama jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya, 47, pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shansuddin, 44, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, pada 30 Ogos lepas.

Bagaimanapun polis semalam mengesahkan kes tersebut semakin hampir kepada penyelesaian berikutan penemuan lokasi tempat mangsa-mangsa dibunuh dan kesemua mayat mereka dibakar sebelum abunya dibuang di sebuah sungai berhampiran Ladang Gadong, Tanjong Sepat.

Berikutan kejadian itu, polis menahan seorang peguam bergelar Datuk dan adiknya serta enam orang termasuk pekerja kebun kelapa sawit milik mereka di Banting bagi membantu siasatan.

Suzana menegaskan pihak yang bertanggungjawab melakukan perkara ini sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan.

"Saya boleh terima kalau mereka setakat bunuh suami saya, jika ada mayatnya saya masih boleh lihat saya terima, tetapi cara pembunuhan ini menyebabkan mayatnya tidak sempurna, dan tidak ada kubur untuk saya ziarah.

Ibu kepada tiga orang anak, Mohamad Azri Shahzan,14, Mohamad Faiz Ridzmi, 5, dan Nur Aneesa Salbiah, 11, itu berkata, jika benar suaminya dibunuh begitu kejam, beliau berharap polis dapat membawa kesemua yang terlibat ke muka pengadilan dan dikenakan hukuman sewajarnya. - Bernama






Hasrat beraya bersama ayah punah


Kamarudin
KANAN: Izran Akmal ditenangkan oleh ibunya, Noor Fazilah di rumahnya di Kampung, Pilin, Rembau semalam selepas mengetahui bapanya ditemui mati.


REMBAU - "Ayah janji hendak bawa saya dan adik beraya di Kuantan tetapi sehingga hari ini (semalam) ayah tidak muncul-muncul."

Itulah cerita anak sulung Kamarudin Shansudin, 44, yang hilang bersama jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan dua lelaki lain sejak 30 Ogos lalu sebelum disahkan mati dibunuh.

Balqis Diana, 12, berkata, ayahnya itu ada menghubunginya dan adik, Izran Akmal, 9, bertanya khabar mereka pada 30 Ogos lalu.

"Suara ayah ketika itu sangat gembira dan dia berjanji membawa kami pulang beraya di kampung ayah di Indera Mahkota, Kuantan.

"Dalam perbualan itu, kami juga merancang untuk memakai baju raya berwarna biru tetapi saya sedih kerana semuanya tidak menjadi kenyataan," ceritanya ketika ditemui pemberita di kampung ibunya di Kampung Pilin di sini semalam.

Katanya, dia kini sangat merindui ayahnya yang bekerja sebagai pemandu peribadi kepada Sosilawati kerana kali terakhir dia dan adiknya bertemu ayah mereka pada Mei lalu.

Sementara itu, bekas isteri Kamarudin, Noor Fazilah Ab. Sani, 33, berkata, sejak berita kehilangan bekas suaminya tersebar, Balqis sering menangis.

"Balqis memang rapat dengan ayahnya kerana dia anak sulung dan satu-satunya anak perempuan hasil perkahwinan saya dengan Kamarudin.

"Izran pula terlalu sedih apabila membaca akhbar berhubung penemuan empat mayat di Banting, Selangor semalam," katanya sambil memberitahu dia berkahwin dengan Kamarudin pada 1997 sebelum bercerai pada 2006.






Peguam ada harta luar biasa


PEJABAT peguam di Jalan Kemboja, 33 Off Jalan Sultan Ahmad Shah di Banting dipercayai milik peguam Patmanaban (gambar kecil) yang ditahan bagi membantu siasatan kes bunuh Sosilawati.


BANTING - Pembunuhan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lelaki amat mengejutkan negara kerana kejadian itu turut menyaksi seorang peguam, Datuk K. Patmanaban, 41, yang dikenali ramai di daerah ini ditahan bagi membantu siasatan.

Peguam dari firma Pathmanalli & Partners beralamat di Jalan Kemboja, 33 Off Jalan Sultan Ahmad Shah di sini telah ditahan bersama adik lelakinya, dua wanita serta empat yang lain, termasuk pekerja ladang mereka.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, Datuk itu dipercayai memiliki harta yang luar biasa dan siasatan akan dilakukan secara rapi termasuk menyelidik akaun bank milik peguam itu.

"Kita akan semak akaun Datuk itu dan sedang fikirkan keperluan untuk membekukan asetnya," kata beliau.

Bagaimanapun, katanya, peguam itu tiada rekod jenayah.






Anak harap sisa mayat ditemui bukan Sosilawati



ANAK bongsu Sosilawati, Siti Nur Fatimah tidak dapat menahan kesedihan ekoran kematian ibunya dan terpaksa ditenangkan oleh saudaranya di Taman Harmonis, Gombak semalam.


KUALA LUMPUR - "Kalau betul emak tidak ada lagi, bawa dia dan tunjuk depan Rina. Abah, tolong cari mak, abah."

Itulah ratapan anak keempat jutawan kosmetik terkenal, Datuk Sosilawati Lawiya, Erni Erinawati Sofea Buhari, 21, yang meraung sejurus selepas sidang akhbar polis yang mengesahkan kematian ibunya disiarkan di kaca televisyen semalam.

Selepas pengumuman itu, Rina menangis seharian dan enggan bercakap dengan ahli keluarga lain.

Sebelum pengesahan tersebut, anak sulung Sosilawati, Erni Dekritawati Yuliana sempat meluangkan masa menemui wartawan dan jurugambar di luar rumahnya pada pukul 1.30 petang.

"Saya meminta maaf kepada pihak media yang sudah lama menunggu sejak pagi kerana dalam keadaan sekarang ini kami sekeluarga sememangnya memerlukan kekuatan.

"Mengenai berita yang diterima pagi tadi (semalam), saya tidak boleh komen apa-apa dan masih menunggu pengesahan rasmi dari Balai Polis Dang Wangi memandangkan laporan polis dibuat di sana," kata Dekritawati ketika ditemui di kediamannya di Taman Harmonis, Gombak.





4 mengaku bunuh, bakar Sosilawati





BANTING - Empat pekerja ladang buah-buahan dan ternakan milik seorang peguam bergelar Datuk mengaku terlibat membunuh dan membakar Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga lelaki bersama jutawan kosmetik itu di Ladang Gadong, Tanjung Sepat di sini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Zinin berkata, berdasarkan pengakuan empat daripada lapan lelaki yang ditahan reman itu, polis kemudian berjaya menemui lokasi empat mangsa yang dipercayai ditahan, dibunuh dan dibakar di ladang ternakan tersebut.

"Kesemua lelaki terbabit mengaku membawa mangsa ke ladang seluas empat hektar itu sebelum dipukul sehingga mati dan mayat mereka kemudian dibakar.

"Abu mayat mangsa kemudian dibuang ke sebatang sungai berhampiran sebuah ladang ternakan di situ," kata beliau pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Langat dekat sini semalam.




Kehilangan Sosilawati: Suspek dibawa ke tempat kejadian

12/09/2010 1:27pm

BANTING 12 Sept. – Pasukan forensik polis memasuki kawasan sebuah ladang pertanian bersepadu di Tanjong Sepat dekat sini bersama-sama dengan sekurang-kurangnya dua suspek yang dipercayai terlibat dengan kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga orang lagi.

Petugas media yang berada di jalan masuk ke Ladang Gadong melihat dua konvoi kenderaan dengan kawalan ketat polis memasuki kawasan itu, dan dua lelaki dilihat memakai pakaian lokap.

Menurut seorang anggota polis, mereka memasuki sebuah kawasan yang terletak kira-kira 100m dari jalan utama kawasan berkenaan, yang dipercayai mempunyai kaitan dengan kehilangan pengasas syarikat kosmetik Nouvelle Visages (NV) itu.

Pasukan forensik turut ke sebuah restoran, terletak kira-kira empat kilometer dari ladang itu untuk menjalankan siasatan.

Helikopter polis juga dilihat berlegar-legar di kawasan itu.

Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu pemberita di Kuala Lumpur bahawa polis percaya kes itu dapat diselesaikan segera berikutan penangkapan sekurang-kurangnya empat lelaki.

Ismail enggan menyatakan identiti mereka yang ditahan, walaupun ada sumber menyatakan mereka termasuk dua orang peguam.

Terdapat spekulasi mayat Sosilawati dan tiga orang lagi yang hilang itu dibakar.

Seorang sepupu Sosilawati, yang ditemui di rumahnya di Gombak, berkata, polis ada menghubungi mereka tengah hari ini memaklumkan kemungkinan mayat jutawan itu ditemui di Tanjong Sepat.

"Mungkin kena buat DNA untuk sahkan itu mayat Datuk,” kata Elias yang enggan menyatakan nama penuhnya.

Bekas suami pertama Sosilawati yang dikenali sebagai Buhari dilihat memasuki rumah Sosilawati kira-kira pukul 12.30 tengah hari. – Bernama






Mayat dibakar di ladang ayam


KUALA LUMPUR – Empat mayat dipercayai termasuk jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya (gambar) dan tiga rakannya yang dilaporkan hilang sejak 13 hari lalu ditemui dekat pantai Morib, Selangor semalam.

Kesemua mereka dibunuh dengan kejam sebelum dibuang dan dibakar di ladang ternakan ayam dekat Tanjung Layang, Morib.

Setakat ini polis sudah menahan enam individu berhubung penemuan mayat-mayat tersebut.

Motif pembunuhan belum dapat dipastikan.

Kehilangan Sosilawati, 47, bersama tiga lelaki lain dipercayai didalangi seorang ahli perniagaan bergelar ‘Datuk’ yang dikatakan individu terakhir yang ditemui jutawan kosmetik itu ketika urus niaga tanah dijalankan di Banting, Selangor pada 30 Ogos lalu.

‘Datuk’ berkenaan yang mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan dipercayai berperanan sebagai broker dalam penjualan tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang.

Satu sumber memberitahu, ahli perniagaan itu dipercayai mempunyai banyak petunjuk bagi membantu siasatan kes, termasuk mengesan lokasi keempat-empat mangsa disembunyikan.

“Dia dikatakan pernah terbabit dalam kegiatan penipuan jual beli tanah, dipercayai didalangi sindiket terancang. Malah, beberapa laporan polis pernah dibuat terhadapnya sebelum ini berkaitan urus niaga tanah.

“Difahamkan, ahli perniagaan terbabit mahir ‘menghilangkan’ pelanggannya,” kata satu sumber ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.

Jelasnya, sebelum ini dua pelanggan dilaporkan hilang selepas mengadakan urus niaga tanah dengannya dan sehingga kini masih belum ditemui, namun lelaki tersebut menafikan semua dakwaan itu.

Ujar beliau, maklumat turut menyatakan ahli perniagaan itu sering terlepas daripada tindakan undang-undang kerana mempunyai hubungan istimewa dengan orang kenamaan, selain mahir dalam bidang perundangan.

Sosilawati yang merupakan pengasas produk kecantikan Nouvelle Visages dilaporkan hilang pada 30 Ogos lalu.

Turut hilang ialah peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38; dan seorang lelaki, Kamaruddin Shansuddin, 44, yang dikatakan pemandu peribadi jutawan itu.

Sementara itu, tinjauan Kosmo! Ahad ke rumah Sosilawati di Taman Harmonis Gombak semalam mendapati pintu pagar rumah tersebut bertutup dan tidak nampak seperti suasana berhari raya.

Seorang lelaki yang merupakan pekebun di rumah berkenaan yang enggan dikenali memberitahu, keluarga Sosilawati masih belum mendapat apa-apa perkembangan berkenaan kehilangan jutawan itu daripada pihak polis.

Katanya, pihak keluarga juga itu enggan diganggu. Beliau memberitahu, hari raya tetap disambut meskipun tanpa adanya tuan rumah.




Sosilawati dibunuh, tujuh ditahan




KUALA LUMPUR 11 Sept. – Misteri kehilangan jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dan tiga lagi lelaki sejak 30 Ogos lalu, hampir terungkai dengan tertangkapnya tujuh suspek yang dipercayai terlibat dalam kes tersebut.

Difahamkan, seorang daripada suspek yang ditahan merupakan peguam bergelar Datuk berusia 40-an yang dinamakan polis sebagai suspek paling dikehendaki dalam kes kehilangan usahawan wanita terbabit bersama tiga yang lain.

Hasil soal siasat ke atas suspek, polis mendapat maklumat bahawa kesemua mangsa sudah dibunuh dan dibakar manakala abu mayat mereka dibuang ke dalam laut di Pantai Morib, Selangor.

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:


Media: Tujuh ditangkap, jutawan Sosilawati dan tiga lagi dibunuh?
Posted on Saturday, September 11 @ 17:13:22 PDT by tokdalang
Berita

KUALA LUMPUR, 12 Sept — Polis yang semalam mengakui berhadapan dengan jalan buntu, dipercayai telah dapat menyelesaikan misteri kehilangan jutawan produk kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi lelaki ekoran tertangkapnya tujuh suspek termasuk seorang peguam bergelar ‘Datuk’ dipercayai terlibat dalam kehilangan mereka.

Difahamkan polis mendapat maklumat bahawa kesemua mangsa sudah dibunuh dan dibakar manakala abu telah dibuang ke dalam laut. Laporan media juga menyebut motif pembunuhan belum dapat dipastikan. Keempat-empat mangsa dikatakan dibunuh sebelum dibakar di ladang ternakan ayam dekat Tanjung Layang, Morib.

Beria Harian Online pula menyebut identiti keempat-empat mayat sedang dikenal pasti, namun tidak dapat dipastikan setakat ini jika penemuan mayat itu ada kaitan dengan kehilangan Sosilawati, usahawan produk kosmetik Nouvelle Visages.

Kesemua mayat dijangka dikeluarkan pagi ini untuk ujian berkaitan, termasuk DNA bagi tujuan pengecaman.

Sehingga 7 pagi ini, lokasi mereka dikatakan dibunuh iaitu sebuah ladang kelapa sawit dan ternakan ayam yang terletak berhampiran Ladang Gadong — dikepung polis dan unit forensik PDRM dijangka akan tiba 8 pagi ini.

Beberapa stesen televisyen menyiarkan maklumat mengenai penemuan mayat yang sudah rentung lewat malam tadi.

Maklumat tidak disahkan juga disebarkan menerusi Twitter dengan pelbagai spekulasi, ada yang mengatakan mayat rentung yang ditemui adalah bayi atau kanak-kanak.

Usaha The Malaysian Insider mendapatkan pengesahan polis juga tidak berhasil sehingga awal pagi tadi.

Kesemua pihak yang dihubungi tidak mengulas kesemua pertanyaan. Bagaimanapun difahamkan polis akan mengeluarkan kenyataan rasmi pagi ini sempena majlis perpisahan Ketua Polis Negara di ibu negara.

Wakil-wakil media masih menunggu di lokasi kejadian sejak tengah malam tadi.

Sosilawati, 47, dan pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilaporkan hilang semasa berada di Banting untuk urusan pembelian tanah.

Kali terakhir Sosilawati ditemui di kawasan Banting adalah pada 2 September ketika hendak membeli kerepek.

Seorang daripada suspek ditahan merupakan peguam bergelar ‘Datuk’ berusia 40-an, yang polis anggap sebagai suspek paling dikehendaki dalam kes kehilangan Sosilawati bersama tiga yang lain.

‘Datuk’ berkenaan dilaporkan mempunyai ramai kenalan di kalangan orang kenamaan dipercayai berperanan sebagai broker dalam penjualan tanah bernilai RM4 juta di Pulau Pinang.

Mingguan Malaysia dan Berita Minggu menyebut menambah, penemuan itu susulan penahanan suspek utama yang mempunyai kaitan dengan kehilangan Sosilawati.

“Difahamkan, suspek yang membawa polis ke tempat kejadian, Khamis lalu hingga membawa kepada penemuan mayat berkenaan,” katanya.

Ekoran laporan kehilangan keempat-empat mangsa, polis menemui kereta BMW milik Sosilawati di Pangsapuri Angsana USJ 1, Subang Jaya dan kereta BMW milik Ahmad Kamil di kawasan perumahan berhadapan sebuah hotel di Subang Jaya Isnin lalu.

Laporan media sebelum ini menyebut, Sosilawati dilihat membeli kerepek dan kuih di sebuah kedai di Kampung Sungai Lang, Banting pada 2 September untuk diiberikan kepada kakitangannya sempena sambutan Aidilfitri.

Menurut seorang pekerja di kedai kerepek berkenaan, Kerepek House Fazz Enterprise kira-kira dua kilometer dari pekan Banting, Sosilawati dan seorang lelaki datang ke kedai itu.

Pekerja yang hanya mahu dikenali sebagai Ina itu berkata Sosilawati datang kira-kira pukul 2 petang sebelum membeli beberapa jenis kerepek termasuk kerepek pisang, bawang, jejari bilis serta kuih dam, sanggul mak dara dan almond london.

Sosilawati dilaporkan hilang oleh anggota keluarganya selepas dikatakan keluar dari rumahnya di Gombak.

Sosilawati tidak pulang ke rumah selepas memberitahu salah seorang anak perempuannya bahawa mahu ke Banting atas urusan kerja selama tiga hari bermula 30 Ogos lalu, namun selepas tiga hari, beliau tidak pulang ke rumahnya sehingga ke hari ini.

http://www.themalaysianinsider.com




Ibu Sosilawati tak sangka ada orang niat buruk terhadap anak

2010/09/10

BATU PAHAT: “Siapa sorok anak aku, berdosa dia,” kata ibu jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya yang dilaporkan hilang bersama tiga individu lain ketika di Banting, Hulu Selangor sejak 30 Ogos lalu.

Yatmah Abdul Rahman, 80, tidak menyangka ada orang tergamak menyembunyikan atau melakukan sesuatu yang tidak baik terhadap anaknya, lebih-lebih lagi beberapa hari menjelang Aidilfitri.
“Patutlah mata mak cik selalu mengerenyet, rasa macam nak menangis. Rupa-rupanya Wati tak balik raya ini,” katanya sambil menahan sebak ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sri Menanti, Sri Medan di sini, semalam.
Apa yang lebih memilukan, Yatmah setia menanti Sosilawati di pintu hadapan rumahnya setiap hari dan sering dilihat menadah tangan berdoa supaya anaknya selamat kembali.
Yatmah berkata, beliau sedih mengenangkan keadaan Sosilawati pada Aidilfitri ini sama ada beliau berpeluang menikmati juadah hari raya kegemarannya iaitu lodeh, rendang dan kari ayam.

Adiknya, Rosnani Lawiya, 45, berkata persiapan raya keluarga serta adik beradiknya tahun ini tidak bermakna tanpa Sosilawati.

“Macam mana kami nak beraya bila Kak Wati tiada.

“Dialah yang memeriahkan suasana raya kami adik beradik di rumah ibu.

“Kak Watilah yang akan mengatur segalanya, termasuk membantu memasak hidangan juadah hari raya bersama kami dan mengemas rumah ibu pada petang raya,” katanya.

Rosnani berkata, beliau juga amat sedih apabila terpandang pelbagai jenis kerepek yang dibuatnya atas permintaan kakaknya itu.

“Tumpi, tempeyek serta kerepek pisang adalah kegemaran Kak Wati dan setiap tahun beliau pasti meminta saya membuatnya.

“Apa yang paling menyedihkan adalah keadaan anak-anak Kak Wati yang terpaksa beraya tanpa ibu mereka di Kuala Lumpur," katanya.


Ahli keluarga rayu henti sebar cerita karut

2010/09/09


KUALA LUMPUR: Keluarga Datuk Sosilawati Lawiya merayu semua pihak tidak menyebarkan cerita karut, termasuk dakwaan penemuan mayatnya bersama tiga lagi individu yang dilaporkan hilang ketika terbabit dalam urus niaga tanah di Banting sejak 10 hari lalu.

Adik lelakinya, Masturi, 42, meminta semua pihak peka terhadap sensitiviti ahli keluarga empat mangsa yang masih dirundung kesedihan, lebih-lebih lagi menjelang Aidilfitri.
“Ini semua cerita karut yang perlu dihentikan segera kerana ia bukan saja mengganggu siasatan polis, malah emosi kami turut terganggu, terutama anak mangsa. Kita tidak boleh main-main cerita hidup mati ini dan saya harap orang ramai peka perasaan kami,” katanya kepada Berita Harian semalam.
Beliau kini menetap sementara di banglo milik Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak di sini bagi menjaga anak saudaranya, berkata mereka sekeluarga optimis dan yakin pengasas produk kecantikan, Nouvelle Visages itu masih hidup.
“Walaupun belum ada perkembangan, kami yakin mereka masih hidup. Malah, kami sekeluarga tidak henti-henti berdoa agar mereka dilindungi sentiasa. “Kami tidak percaya khabar angin mengatakan Wati sudah mati. Percayalah... dia masih hidup dan selamat... cuma tidak tahu berada di mana . Kami berharap dia akan pulang ke pangkuan keluarga untuk meraikan Aidilfitri kerana anak-anaknya amat memerlukannya,” katanya.

Ditanya mengenai persiapan Aidilfitri, Masturi berkata, anak Sosilawati berkemungkinan besar tidak pulang ke kampung mereka di Seri Medan, Batu Pahat, sebaliknya beraya di Gombak jika ibu mereka belum ditemui.

“Tumpuan kami sekarang bukan fasal raya, sebaliknya usaha mencari Wati. Kami amat bimbangkan keadaannya, malah kami sudah keletihan kerana tidak henti-henti mencarinya di serata tempat. Malah, pelbagai ikhtiar sudah dilakukan untuk mengesannya,” katanya.


'Kak Wati pernah mengadu ditipu orang kepercayaan'
Oleh Mohamed Farid Noh
mfarid@bharian.com.my
2010/09/09

    MASTURI  (dua dari kiri) ditemu bual wartawan  di kediaman  Sosilawati  di Taman Harmonis, Gombak, semalam.
MASTURI (dua dari kiri) ditemu bual wartawan di kediaman Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak, semalam.
Adik dedah jutawan kosmetik kecewa untung berniaga tak nampak

BATU PAHAT: Datuk Sosilawati Lawiya pernah mengadu kepada adiknya beliau ditipu oleh orang kepercayaan yang membantu menguruskan syarikatnya ketika pertemuan terakhir mereka pada akhir bulan lalu.
Rosnani Lawiya, 45, berkata perkara itu didedahkan kakaknya dalam pertemuan di rumahnya di Kampung Sri Menanti, Sri Medan, di sini akhir bulan lalu iaitu selepas kenduri kesyukuran menyambut Ramadan.
Katanya, beliau selalu berpesan kepada kakaknya itu supaya sentiasa berhati-hati dan mengambil tahu semua hal-ehwal kewangan syarikat sendiri dan jangan terlalu mempercayai orang lain bagi mengelakkannya ditipu.
"Saya sering memberi pesanan kepada kakak supaya sentiasa berwaspada. Kak Wati selalu mengatakan beliau amat mempercayai orang di sekelilingnya dan pernah mengatakan dia tidak percaya mereka sanggup mengkhianati kepercayaan yang diberi dengan menipunya.

"Bagaimanapun, pada pertemuan terakhir sebelum Kak Wati hilang, dia mengadu kepada saya apa yang saya pesan kepadanya kini benar-benar berlaku dan dia sedih dan terkejut apabila mengetahuinya.

"Saya ingat dengan jelas kak Wati mengatakan: 'Kau betul Ni (Rosnani)... aku dah kena tipu. Kau bayangkan, setiap bulan kebelakangan ini untung berniaga tak nampak... lepas bayar duit elektrik dan air, sudah tidak ada duit simpanan. Aku (Sosilawati) tidak suka orang tipu aku Ni... Kalau nak duit minta... jangan curi... buat aku macam ini. Itu kata kakak saya pada pertemuan terakhir kami," katanya.


Wati disorok
Oleh Hardi Effendi Yaacob
hardi@bharian.com.my
2010/09/09

  • Foto

    MASTURI (dua dari kiri) ditemu bual wartawan di kediaman Sosilawati di Taman Harmonis, Gombak, semalam.

  • Foto

    Datuk Sosilawati Lawiya

Kehilangan Sosilawati bersama 3 lagi individu dirancang berpunca perselisihan kewangan

KUALA LUMPUR: Jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya yang dilaporkan hilang bersama tiga individu lain ketika di Banting, Selangor sejak 10 hari lalu, dipercayai disembunyikan di lokasi rahsia oleh kumpulan tertentu kerana perselisihan berhubung soal kewangan membabitkan perniagaan.
Sumber memberitahu Berita Harian, motif sebenar kumpulan itu belum dipastikan, namun polis sudah mengambil keterangan beberapa individu yang rapat dengan ahli perniagaan terbabit yang juga pengasas produk kecantikan, Nouvelle Visgaes bagi mengenal pasti rangkaian konspirasi berkenaan.
Difahamkan wang yang dibawa ahli perniagaan itu ketika kehilangannya bukan RM4 juta seperti yang dilaporkan, tetapi jumlah sebenar tidak dapat dipastikan lagi. Lokasi tanah yang dikatakan mahu diurusniagakan juga bukan di Banting seperti yang didakwa sebelum ini, sebaliknya di Pulau Pinang.
“Difahamkan, Sosilawati ada menemui seseorang di sana (Banting) bagi membincangkan urus niaga tanah, selain mengambil sejumlah wang yang tujuannya belum dikenal pasti.

“Apa kaitan individu itu dengan Sosilawati atau kumpulan yang menyembunyikannya juga belum diketahui. Motif mereka juga masih samar. Namun, mereka dipercayai mempunyai kaitan dengan salah seorang yang turut dilaporkan hilang bersama ahli perniagaan terbabit,” katanya.

Sosilawati, 47, yang juga bekas isteri penyanyi Nash dilaporkan hilang ketika urus niaga tanah di Banting pada 30 Ogos lalu selepas kali terakhir dilihat pada majlis berbuka puasa Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS), di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam dua hari sebelum itu.
Turut hilang bersama beliau ialah peguam dari Tetuan Kamaruddin & Partners di Putrajaya; Ahmad Kamil Abdul Karim, 32; pegawai bank dari CIMB Bank Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38: dan seorang lelaki, Kamaruddin Shansuddin, 44, yang dikatakan pemandu peribadi Sosilawati.

Difahamkan, mereka menggunakan dua kereta berasingan, iaitu BMW X5 M-Series bernombor pendaftaran WTL 11 milik Sosilawati dan BMW 525i M-Series bernombor pendaftaran AAJ 5 yang kemudian masing-masing ditemui di tempat letak kereta Apartmen Angsana, Taman Subang Mewah dan di hadapan Hotel Dorsett Subang Jaya kira-kira jam 8.30 malam, Isnin lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pada sidang media majlis serah tugasnya semalam, berkata siasatan terperinci sedang dijalankan berpandukan beberapa petunjuk yang diperoleh oleh polis.

“Kita sedang siasat dan yakin boleh menemui semula keempat-empat individu berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan/Operasi) Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah, berkata pihaknya sedang menyiasat kejadian berkenaan secara terperinci dengan segala kemungkinan diambil kira, termasuk mengesan individu terakhir yang ditemuinya sebelum dilaporkan hilang.
Beliau menasihati orang ramai tidak mempercayai khabar angin berhubung kehilangan jutawan terbabit, terutama yang disebarkan melalui SMS.

Artikel lain berkaitan:


Sosilawati dilihat kunjungi kedai perusahaan kerepek

Oleh Wan Faizal Ismayatim, Suhana Roslan, Sukhairi Abdul Thani dan Nor Azizah Mokhtar
bhnews@bharian.com.my
2010/09/08

KEDAI perusahaan kerepek yang dikunjungi Sosilawati di Kampung Sungai Lang, Banting, kira-kira jam 4 petang 4 Ogos lalu.
KEDAI perusahaan kerepek yang dikunjungi Sosilawati di Kampung Sungai Lang, Banting, kira-kira jam 4 petang 4 Ogos lalu.
Jutawan kosmetik belanja RM200 beli pelbagai jenis kuih raya

BANTING: Seorang pekerja Fazz Enterprise Kerepek House di Kampung Sungai Lang di sini mengesahkan melayan Datuk Sosilawati Lawiya, 47, ketika jutawan kosmetik itu mengunjungi kedai kerepek berkenaan kira-kira jam 4 petang, 30 Ogos lalu.
Pekerja itu yang hanya mahu dikenali sebagai Ina, 26, berkata Sosilawati datang bersama seorang lelaki yang dipanggil sebagai `Kamal' dipercayai pemandu peribadi jutawan kosmetik itu, Kamarudin Shansuddin, 44.
Difahamkan, pengasas Nouvelle Visages itu mengunjungi kedai berkenaan untuk membeli pelbagai jenis kuih raya dan kerepek yang hendak dihadiahkan kepada kakitangannya sempena Aidilfitri.
"Saya melihat Sosilawati menaiki kereta BMW X5 berwarna hitam bersama seorang lelaki yang dipanggil Kamal dan kenderaan itu diletakkan betul-betul di hadapan kedai.

"Sepanjang lebih sejam berada di dalam kedai, saya ditugaskan melayannya untuk memilih beberapa jenis kerepek dan biskut raya," katanya yang bertugas secara kontrak selama sebulan di kedai itu.

Ina berkata, antara kerepek dan biskut dibeli jutawan kosmetik itu ialah kerepek jejari bilis, pisang, bawang, biskut Almond London, Dam dan sanggul Mak Dara.
"Beliau (Sosilawati) berbelanja lebih RM200 dengan membeli semua jenis kerepek dan biskut. Sebelum beredar, beliau sempat membeli 10 cawan jeli kelapa yang turut dijual di sini," katanya ketika ditemui Berita Harian di sini, semalam.

Ina turut dimaklumkan oleh Sosilawati yang pada Aidilfitri kali ini beliau tidak mahu memberikan duit raya sebaliknya mahu menghadiahkan kerepek dan kuih raya kepada semua pekerjanya.

"Sepanjang berada di kedai ini, Sosilawati ada meminta pendapat saya mengenai kerepek dan biskut mana yang sedap dan patut dibeli dan beliau juga ada meminta pendapat Kamal.

"Selepas selesai membuat pembayaran di kaunter, saya menolong beliau (Sosilawati) mengangkat semua barangan yang dibeli hingga ke hadapan kedai dan Kamal memunggahnya ke dalam kereta," katanya yang melihat Sosilawati memakai baju blaus berwarna merah jambu dan pic, kasut sukan berwarna hitam dengan jahitan kuning serta memakai seluar 'legging' hitam.

Lelaki bernama Kamal itu pula dikatakan memakai kemeja lengan pendek dengan warna seakan-akan warna blaus Sosilawati dan berseluar gelap.

"Saya juga sempat melihat mereka beredar meninggalkan kawasan kedai dan tiada kenderaan lain beredar bersama kenderaan dinaiki mereka,” katanya.

Sementara itu, pemilik Fazz Enterprise Kerepek House, Mahmudin Abas, 55, berkata ketika Sosilawati datang ke kedainya, beliau berada di kediamannya yang terletak kira-kira 20 meter dari kedai.

"Bila dimaklumkan Sosilawati datang, saya terus datang ke kedai untuk melihat dan memastikan beliau dilayan sewajarnya. Saya juga nampak kereta BMW X5 bernombor WTL 11 diletakkan di hadapan kedai,” katanya.


Noorhisham beritahu isteri tak balik rumah 3 hari


2010/09/08

ISTERI Noorhisham, Suzana bersama anak-anaknya menunjukan kad ucapan hari raya yang dikarang anaknya kepada ayah mereka selepas sidang media di kediamannya di Kuala Lumpur, semalam.
ISTERI Noorhisham, Suzana bersama anak-anaknya menunjukan kad ucapan hari raya yang dikarang anaknya kepada ayah mereka selepas sidang media di kediamannya di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR: "Tolong faham, abang tak balik rumah tiga hari dan abang minta maaf. Nanti balik abang cerita.” Itulah kata-kata terakhir Noorhisham Mohammad kepada isterinya Suzana Radim Pangat menerusi telefon sebelum beliau dilaporkan hilang.

Noorhisham, 38, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru dilaporkan hilang bersama jutawan kosmetik Sosilawati Lawiya, 44; pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32.
Mereka dilaporkan hilang sejak Isnin lalu ketika berada di Banting, Selangor untuk urusan pembelian tanah.
Suzana, 38, berkata, kali terakhir beliau bercakap dengan Noorhisham melalui panggilan telefon kira-kira 8.15 malam Isnin minggu lalu dalam keadaan tergesa-gesa.
“Saya rasa sangat pelik. Apabila saya tanya kenapa, dia cuma jawab yang dia suruh saya faham, nanti balik dia akan cerita semuanya, dan ketika itu dia hanya sehelai sepinggang.

“Jadi, saya tak buat apa-apa tindakan kepada polis walaupun saya rasa apa yang berlaku ini pelik sebab bila suami cakap dia akan balik tiga hari lagi, fahaman saya dia akan balik,” katanya di kediamannya di Taman Seria, Ampang, semalam.

Beliau berkata, pada hari kejadian, suaminya ada memberitahu bahawa akan ke Banting atas urusan kerja bersama Sosilawati, Kamaruddin dan Ahmad Kamil.
"Dan apa yang saya tahu pada masa itu, suami saya menaiki kereta dengan (Ahmad) Kamil sebab sebelum bertolak ke Banting dia ada telefon bagi tahu yang dia nak bertolak," katanya.

Suzana yang mempunyai tiga anak hasil perkahwinannya dengan Noorhisham, berkata sejak 31 Ogos hingga kini beliau tidak dapat menghubungi suaminya.

"Pada hari berikutnya itu, saya risau kenapa dia tak hubungi. Petang saya hubungi dan SMS suami saya guna telefon saya dan anak, tetapi tak dapat," katanya.

Katanya, beliau membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi kira-kira 5 petang pada Khamis lalu selepas tiga hari suaminya tidak pulang ke rumah.

"Saya risau sebab dah tiga hari dia tak balik, sebelum ini dia tak pernah buat macam ni. Kalau pergi out station pun dia akan balik," katanya sambil menambah Sosilawati adalah pelanggan Noorhisham sejak dua tahun lalu.

Suzana berkata, semalam beliau dapat mengenal pasti kereta suaminya di Seksyen 7, Shah Alam.

"Anak Datuk Sosilawati beritahu kereta (Proton Perdana) Noorhisham ada di Seksyen 7. Nasib baik kunci spare ada dan saya terus ke sana untuk bawa kereta itu balik ke rumah," katanya.

Mengenai persiapan Aidilfitri yang bakal disambut beberapa hari lagi, Suzana berdoa agar suaminya dapat pulang untuk meraikannya bersama mereka sekeluarga.

"Kali ini saya tak ada apa-apa persiapan. Hanya saya harap suami saya balik sebelum hari raya. Sebelum suami saya hilang dia dah belikan baju raya untuk anak-anak kami.

"Yang paling menyedihkan ialah 13 September ini adalah ulang tahun kelahiran suami saya," katanya.

Suzana meminta orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat mengenai suaminya agar segera ke balai polis membuat laporan. - BERNAMA


'Tak tahu rakan kongsi ada urusan di Banting'
Oleh Wan Faizal Ismayatim, Suhana Roslan, Nor Fazlina Abdul Rahim dan Sukhairi Abd Thani
bhnews@bharian.com.my
2010/09/08


KUALA LUMPUR: Pengasas Kamarudin & Partners, Kamarudin Ahmad, berkata beliau tidak tahu rakan kongsinya, Ahmad Kamil Abd Karim, yang hilang bersama Datuk Sosilawati Lawiya serta dua yang lain sejak sembilan hari lalu, ke Banting untuk urusan jual beli tanah.

Kamarudin berkata, ia kerana beliau mengendalikan ibu pejabat syarikat guaman itu di Kuala Lumpur, manakala Ahmad Kamil pula adalah pengurus cawangan Kamarudin & Partners di Putrajaya.
“Saya tidak tahu (Ahmad Kamil ke Banting) kerana saya di ibu pejabat... itu (ke Banting) urusan cawangan Putrajaya dan Ahmad Kamil tentunya mempunyai tugasan di luar bersama anak guamnya,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.
Selain Ahmad Kamil dan Sosilawati, turut hilang sejak 30 Ogos lalu ialah pegawai kredit CIMB Bank, Noorhisham Mohammad, 38 dan pemandu peribadi jutawan kosmetik itu, Kamaruddin Shansuddin, 44.
Kamarudin berkata, Ahmad Kamil mula berkhidmat di syarikat guaman itu sebagai pembantu undang-undang pada 2002 sebelum menjadi rakan kongsinya pada 2006 dan dilantik sebagai pengurus cawangan Putrajaya.

“Kami di Kamarudin & Partners menyerahkan sepenuhnya kepada polis untuk menjalankan siasatan dan saya minta orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi,” katanya.

Ahmad Kamil, 32, yang berkelulusan Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak serta tinggal di Taman Desa, di sini.
Kamarudin yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Shah Alam berkata, sepanjang mengenali Ahmad Kamil, peguam muda itu adalah seorang yang peramah, mudah bergaul serta sangat disenangi oleh rakan sepejabat dan kenalan.

“Sebagai peguam pula, beliau seorang yang bekerja kuat dan sangat bermotivasi. Sebagai rakan, saya berdoa agar Ahmad Kamil berada dalam keadaan selamat dan ditemui segera,” katanya.



Ibu yakin Sosilawati selamat
Oleh Mohamed Farid Noh
mfarid@bharian.com.my
2010/09/08

  • Foto

    WARTAWAN membuat liputan di kediaman Sosilawati Lawiya di Taman Harmonis, Gombak, semalam.

  • Foto

    Yatemi Abdul Rahman, Ibu Sosilawati

Keluarga sedih pengasas Nouvelle Visages belum pernah tak pulang beraya di kampung

BATU PAHAT: “Saya dan keluarga terdekat tidak tahu apa yang berlaku, tetapi naluri ibu kuat mengatakan dia selamat dan berdoa supaya dia ditemui secepat mungkin,” kata ibu Datuk Sosilawati Lawiya.
Yatemi Abdul Rahman, 80, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Seri Menanti, Seri Medan, dekat sini berkata, beliau amat merindui Sosilawati dan hatinya lebih sayu kerana hari lebaran semakin dekat.
“Walaupun sibuk, Wati (Sosilawati) tidak pernah gagal menyambut Aidilfitri di kampung dan biasanya akan pulang beberapa hari sebelum Hari Raya.
“Selain itu, kami akan membersihkan pusara dan menziarah kubur sanak saudara terdekat pada pagi raya,” kata Yatemi dengan menahan sebak memikirkan kehilangan anaknya menjelang Aidilfitri.

Sementara adik ipar Sosilawati, Azizah Ahmad, 37, berkata, ahli keluarga mereka semuanya sedih melihat keadaan ibu mentuanya yang sering teringatkan kakak iparnya.

“Ibu sudah berumur dan selalu teringatkan Sosilawati serta kerap menangis sejak kebelakangan ini.
“Lebih menyedihkan, apabila dia terlupa dia akan bertanyakan bila Sosilawati akan pulang kerana Aidilfitri kian hampir,” katanya sambil menambah kebiasaannya Sosilawati dan anak-anaknya akan pulang ke kampung untuk berkumpul bersama 10 adik beradiknya setiap Aidilfitri.

Beliau berkata, selain itu Sosilawati yang juga Pengasas Nouvelle Beauty Care Sdn Bhd (Nouvelle Beauty) hampir setiap bulan pulang ke kampung untuk menziarahi ibunya.

“Sosilawati kali terakhir ditemui ketika kami mengadakan kenduri kesyukuran sebelum Ramadan lalu,” katanya


Keluarga nafi terima ugutan wang tebusan

2010/09/08


KUALA LUMPUR: Keluarga pengasas Nouvelles Visages, Datuk Sosilawati Lawiya menafikan menerima sebarang ugutan atau panggilan meminta wang tebusan bagi membebaskan mangsa.

Adik Sosilawati, Masturi, 42, berkata sejak diberi tanggungjawab untuk menjaga anak-anak mangsa seminggu lalu, beliau dan keseluruhan ahli keluarga masih menunggu perkembangan semasa daripada pihak polis.
“Sehingga kini kami belum menerima sebarang panggilan ugutan dan masih menunggu perkembangan,” katanya ketika ditemui di hadapan rumah Sosilawati, di sini semalam.
Beliau juga menafikan dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan kakaknya itu tidak hilang tetapi berada di kampung halaman.
“Dakwaan itu tidak benar sama sekali dan sehingga kini kami masih belum menerima sebarang maklumat berhubung kehilangan beliau,” katanya.

Beliau berkata, semua anak mangsa kini adalah di bawah jagaannya sejak kehilangan kakaknya itu sejak 30 Ogos lalu.


Sosilawati sempat SMS suami

Oleh Hardi Effendi Yaacob, Wan Faizal Ismayatim, Suhana Roslan, Nor Fazlina Abd Rahim dan Sukhairi Abd Thani

2010/09/07

Jutawan kosmetik gagal dihubungi selepas ke Banting untuk urusan beli tanah

KUALA LUMPUR: Pengasas Nouvelle Visages, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dikatakan sempat menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) ke telefon bimbit suaminya beberapa jam sebelum dilaporkan hilang ketika ke Banting, Selangor untuk menguruskan pembelian tanahnya pada 30 Ogos lalu.

Tanpa mendedahkan butiran SMS itu, sumber memberitahu Berita Harian, ia adalah komunikasi terakhir antara jutawan kosmetik berkenaan dengan suaminya yang juga seorang ahli perniagaan berasal dari Indonesia.
Sosilawati dan suaminya jarang bertemu, sebaliknya lebih banyak berhubung melalui telefon dan SMS kerana masing-masing sibuk menguruskan perniagaan. Tidak pasti apa kandungan SMS itu, namun Sosilawati dipercayai memaklumkan suaminya bahawa beliau mahu ke Banting selama tiga hari meninjau projek terbarunya.
Itulah komunikasi terakhir Sosilawati dengan suaminya sebelum dilaporkan hilang. Difahamkan, suaminya cuba menghubungi telefon bimbitnya tetapi dimatikan. Kehilangan Sosilawati juga hanya diketahui suaminya selepas dihubungi oleh anak-anak mangsa, katanya.
Semalam, Berita Harian melaporkan kehilangan Sosilawati yang juga bekas isteri penyanyi Nash sejak seminggu lalu bersama tiga lagi individu ketika terbabit dalam pembelian tanah di sebuah lokasi di Banting, dipercayai mahu dibangunkan sebagai ladang herbanya.

Turut hilang peguamnya, Ahmad Kamil Abd Karim, 32, dari Tetuan Kamaruddin & Partners; pegawai kredit CIMB Bank, Noor-hisham Mohammad, 38, dan pemandu peribadinya, Kamarudin Shansuddin, 44, yang baru bekerja dengan jutawan itu.
Difahamkan, mereka ke Banting menaiki dua kereta mewah berlainan, masing-masing jenis BMW X5 warna hitam bernombor pendaftaran WTL 11 milik Sosilawati dan BMW 525i bernombor pendaftaran AAJ 5 dipercayai Ahmad Kamil.

Selain Sosilawati, ahli keluarga Ahmad Kamil, Noor-hisham dan Kamaruddin turut membuat laporan polis semalam berhubung kehilangan mereka.

Sementara itu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan pada sidang media di Bukit Aman, berkata pihaknya akan meneliti semua panggilan terakhir dan SMS yang dibuat oleh keempat-empat mangsa bagi mendapatkan petunjuk misteri kehilangan mereka.

Tumpuan siasatan kini lebih kepada semakan rekod panggilan dan SMS terakhir dibuat Sosilawati dan tiga individu yang menemaninya itu. Polis juga akan mengambil keterangan ahli keluarga mereka bagi memperoleh maklumat terperinci berhubung individu terakhir yang bercakap, bertemu atau berbual dengan mereka, katanya.

Ditanya sama ada keempat-empat individu itu diculik penjenayah, beliau menegaskan masih terlalu awal untuk membuat sebarang andaian kerana siasatan sedang dijalankan dan belum ada sebarang bukti sahih yang boleh dikaitkan dengan motif itu.







Sosilawati hilang

Oleh Hardi Effendi Yaacob

2010/09/06

pix_gal0
Jutawan kosmetik tak dapat dikesan sejak 30 Ogos

KUALA LUMPUR: Jutawan kosmetik yang juga bekas isteri penyanyi Nash, Datuk Sosilawati Lawiya, 47, dilaporkan hilang sejak seminggu lalu bersama tiga individu lain dipercayai peguam dan pemandunya serta seorang pegawai bank.

Kehilangan Sosilawati menimbulkan misteri kerana sehingga malam tadi polis masih belum dapat mengenal pasti motifnya, malah ahli keluarganya juga tidak menerima sebarang panggilan menuntut wang tebusan.
Menurut sumber, pengasas empayar produk kecantikan Novelle Visages itu dikatakan keluar dari banglo mewahnya di Taman Harmonis, Gombak di sini pada 30 Ogos lalu untuk meninjau projek terbarunya di Banting dan sepatutnya pulang tiga hari selepas itu.
Sooselawati dikatakan memberitahu anak-anaknya yang beliau akan ke Banting selama tiga hari untuk perbincangan perniagaan.
Bagaimanapun, selepas tiga hari tidak pulang ke rumah dan usaha menghubungi telefon bimbitnya juga gagal, anak-anaknya membuat dua laporan polis memaklumkan kehilangan ahli perniagaan itu, katanya.

Difahamkan, selain pemandunya, Sosilawati turut ditemani dua lagi individu. Ketiga-tiga individu itu juga tidak dapat dikesan sehingga malam tadi.

Berdasarkan maklumat diterima, tiga individu yang bersama Sosilawati ialah peguam dan pemandunya serta seorang pegawai bank yang mengikuti ahli perniagaan itu untuk meninjau projek terbarunya di Banting, katanya.

Kali terakhir Sosilawati dilihat di khalayak ramai ialah pada 28 Ogos lalu ketika menghadiri majlis berbuka puasa Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS) di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Dua hari sebelum itu, Sosilawati menghadiri perbicaraan kes tuntutan harta bernilai RM1.38 juta terhadap bekas suaminya, Nash atau Nasharuddin Elias.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah mengesahkan pihaknya menerima dua laporan dibuat ahli keluarga jutawan berkenaan berhubung misteri kehilangannya.

Pengadu (anak Sosilawati) memberitahu ibunya tidak pulang pada tarikh sepatutnya, selain mereka gagal mengesan dan menghubunginya.

Sama ada kehilangannya mempunyai unsur jenayah atau tidak, itu semua sedang disiasat. Setakat ini, kejadian diklasifikasikan sebagai kes orang hilang kerana keluarganya belum menerima apa-apa panggilan menuntut wang tebusan, katanya.

Beliau turut meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi balai polis berhampiran atau Rakan Cop melalui talian 03-2115 9999 bagi membantu menyelesaikan kes berkenaan.