Monday, December 03, 2007

:: Bagai dirancang



29 November 2007: Mampu tiba di KLIA awal sedikit dari yang dirancang... sebab dapat menyelit bagi penerbangan yang lebih awal dari JB... namun perlu bergegas ke terminal bas sebab mendarat di GATE 12... penghujung dunia tuu. Alhamdulillah... dapat menggunakan bas yang sepatutnya bertolak jam 1.30 tgh hari... tapi terlewat 20 minit... tak pastilah samada disengajakan atau tidak atas kelewatan itu. Tak sempat nak mengetatkan perut... masa dah suntuk... sekadar dapat berbekalkan sebotol air mineral... mana tidaknya... ketika membeli tiket di kaunter tu pun dah jam 1.30 tgh hari... berkejarlah menuju ke pintu no. 3... dan adalah 10 orang penumpang... selesa dan lapang... dapat berlunjur kaki mengalahkan kapal terbang yang sempit sedikit ruang kaki terutama bagi kelas ekonominya.

Sepanjang perjalanan yang memakan masa 3 setengah jam tu... hanya lebih kepada melayan mata... "megheloh" memanjang... sebab bukan mudah nak dapat waktu rehat sebegitu... maka digunakanlah sebaik mungkin... tv/radio yang dimainkan dik abang pemandu bas tu... nampaknya semacam gagal menarik perhatian... ditambah dengan cuaca mendung serta hujan renyai2 di sepanjang perjalanan... terutama kedinginan suhu di dalam bas yang amat mengenakkan... kecuali ketika bas berhenti sebentar di Bidor... berjalan mundar mandir menghilangkan rasa lenguh kaki.

Setiba di Medan Gopeng... cepat2 mencari surau dan kemudiannya mengetatkan perut... dapatlah pekena nasi campur dan laksa penang... sementara menunggu mesej dari Azilah sebab sengaja tak mau ganggu Akim... yang baru nikah tu.

Rancangan awalnya hanyalah menunggu di Medan Gopeng tu hinggalah Azilah datang menjemput sekembalinya dari kursus di Politeknik Sabak Bernam pada petang itu... tapi... lain yang dirancang, lain yang jadi...