Saturday, August 06, 2011

:: Kisah kek lapis Sarawak & 'Golden Churn Creamery Butter' yang diharamkan'




gambar hiasan... product of New Zealand ?


Daud: 'Golden Churn Creamery Butter' haram

Posted on August 4, 2011, Thursday

Datuk Daud Abdul Rahman

KUCHING: It has been confirmed that ‘Golden Churn Creamery Butter’ contains deoxyribonucleic acids (DNA) of swine, ending confusion whether it is halal for Muslims once and for all.

Assistant Minister in the Chief Minister’s Department (Islamic Affairs) Datuk Daud Abdul Rahman revealed that a meeting with the Department of Islamic Development (Jakim) last Tuesday concluded that the product was unlawful for Muslims.

The Islamic community has been advised to stay clear of this product and the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumer Affairs (MDTCC) would be taking down all Halal logos and Golden Churn product labels from shops nationwide with immediate effect.

“There has been much confusion regarding to the Golden Churn product. We have released a media statement before stating that the product contains pig DNA but many doubted it.

“Furthermore, Jakim earlier stated that the product can be consumed following negative results from earlier tests (May 5) and this has raised lots of confusion among the Muslims.

“However, the latest result from a comprehensive analysis by the state Chemistry Department in June confirmed that the product is not halal for Muslims and Jakim has agreed with the findings,” added Daud when met after presenting Tabung Baitulmal Sarawak tithes fund to several individuals here yesterday.

Daud said this matter should not be taken lightly.

“The public should know the truth,” said Daud, who proposed that similar tests be conducted on all other butter products in the country.

The whole issue came to the fore last April 18 when the Johor State Religious Department (JAJ) circulated a memo within its departments to alert them of the swine DNA findings in Golden Churn Pure Creamery Butter products.

This followed the findings of swine DNA at Kluang Rail Coffee in March, where they were reported to have used Golden Churn Pure Creamery Butter to fry coffee beans which resulted in the findings of swine DNA in the coffee.

Three directors of Rail Passion Sdn Bhd, the provider for Kluang Rail Coffee, were also reported to have been charged for selling coffee that contains gelatin at their premises without labelling the ingredients as containing swine DNA.

Meanwhile, a spokesman from JAJ said in a telephone interview that the department had since issued letters to all halal certificate holders in Johor not to use the Golden Churn products.

“We do not have the authority to issue the halal status as the authority belongs to Jakim. However, we have issued letters to all halal certificate holders not to use the products. Should they use them, they have to ‘samak’ (cleanse) the items,” he explained.





TIDAK LAGI HALAL: Wan Uzir menunjukkan mentega ‘Golden Churn’ yang diletakkan di ruangan tidak halal di sebuah pasar raya di Kota Sentosa semasa membuat pemeriksaan semalam.


Pemeriksaan penguat kuasa KPDNKK mendapati mereka tidak guna ‘Golden Churn’

KUCHING: Sebanyak enam premis membuat kek iaitu Mira Cake House, Dayang Salhah Enterprise, Afifi Kek Lapis Sarawak, Norjas Bakery, Rabiah Amit dan Di Wannie Cake House adalah halal untuk pengguna Islam setelah diperiksa oleh penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sarawak.

Pengarahnya Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman berkata, empat pasukan dibentuk dan diarah untuk membuat pemeriksaan serta pemantauan di kedai dan kilang tersebut ekoran pengumuman pengharaman ‘Golden Churn’ oleh Pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) baru-baru ini.

“Pada masa ini, enam kedai kek lapis termasuk premis kilang telah kami periksa dan mereka tidak menggunakan ‘Golden Churn’ untuk membuat kek lapis.

“Malah ada di kalangan pengusaha yang pernah menggunakannya telah pun membersih peralatan dan perkakas mereka menerusi kaedah Islam iaitu samak supaya tidak timbul keraguan mengenai status halal produk yang dihasilkan,” katanya pada sidang media di pejabatnya di Jalan Tun Jugah di sini semalam.

Jelasnya lagi, kesemua premis tersebut menggunakan bahan lain seperti ‘Bakels Butter’, marjerin Orchid, Butter Lite, susu F&N, tepung gandum Cap Tangan, Gula Tebu dan Tepung Jagung.

Tambahnya, pemeriksaan dan pemantauan dilakukan ekoran pengumuman Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) Datuk Daud Abdul Rahman yang mengesahkan mentega ‘Golden Churn’ mengandungi DNA babi.

“Kami memberitahu perkara ini supaya pengguna Islam tidak ragu lagi terhadap pengusaha kek lapis di premis ini.

“Mereka (pengguna) kini boleh mendapatkan kek lapis untuk Hari Raya Aidilfitri di premis-premis yang telah kami periksa ini,” katanya.

Pada masa yang sama beliau menyeru kepada pengusaha kek lapis yang tidak menggunakan mentega ‘Golden Churn’ sebagai bahan membuat kek lapis dan belum mendapatkan tanda halal agar memohon dengan segera di Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) bagi mengelakkan kekeliruan kepada pengguna Islam.

Selain itu, Wan Uzir turut memuji pembekal dan penjual mentega ‘Golden Churn’ di pasar raya dengan tindakan mengasingkan mentega tersebut di tempat tidak halal.

“Saya puji kerjasama peniaga di pasar raya di seluruh Sarawak dengan tindakan yang cepat diambil untuk mengasingkan mentega itu ke bahagian tidak halal.

“Pembekal mentega ‘Golden Churn’ bagi Sarawak juga telah memaklumkan untuk mengambil tindakan terhadap produk itu dan syarikatnya akan membuat pelekat khas untuk ditampal pada logo halal mentega itu bagi menunjukkan ia tidak halal,” ujarnya.

http://www.theborneopost.com/2011/08/06/produk-enam-premis-halal/


TIDAK PERLU RAGU-RAGU: Abang Helmi (tengah) menunjukkan kenyataan akhbar DUBS yang dikeluarkan bersama PENGASAS sebagai penjelasan kepada pengguna. Turut kelihatan (dari kiri) Hanijah, Juita, Dawi, Iskandar dan Mohd Razali.


Kebanyakan pengusaha tidak guna mentega Golden Churn Creamery

KUCHING: Orang ramai serta penggemar kek lapis Sarawak sama ada dari dalam atau luar negeri tidak lagi perlu ragu-ragu dengan produk berkenaan terutama yang dikeluarkan pengusaha Bumiputera di negeri ini.

Presiden Dewan Usahawan Bumiputera Sarawak Datu Abang Helmi Ikhwan berkata, ini kerana kebanyakan pengusaha Bumiputera yang terlibat dalam pengeluaran kek lapis tidak menggunakan produk mentega Golden Churn Creamery yang disahkan mengandungi DNA babi.

“Hasil tinjauan DUBS bersama Persatuan Pengilang Bumiputera Sarawak (PENGASAS) yang melawat beberapa premis perniagaan kek lapis dan roti pada 4 Ogos, mendapati kebanyakan pengusaha tidak menggunakan mentega berkenaan.

“Ini kerana dari segi komersial ia adalah mahal dan pada masa yang sama kami menasihati pelanggan yang datang ke kedai supaya bertanya kepada penjual untuk mendapatkan kesahihan,” katanya dalam sidang media yang diadakan di pejabat DUBS di sini, semalam.

Menurutnya, hanya segelintir sahaja pengusaha yang pernah menggunakan mentega Golden Churn Creamery namun telah berhenti menggunakannya.

Malahan ujar beliau, mereka telah mengambil tindakan untuk ‘menyamak’ atau membersih dari segi syariat Islam segala peralatan dan premis mereka agar tiada lagi keraguan daripada pihak pengguna.

Diminta mengulas mengenai impak kepada pengusaha kek lapis ekoran isu pengharaman penggunaan mentega berkenaan, Abang Helmi berkata pihaknya masih belum dapat mengesahkan jumlah sebenar.

“Kami cuma boleh menentukan perkara itu selepas hari raya kerana kami perlu lihat tempahan semasa perayaan,” tegasnya sambil menambah yang pasti kini DUBS dan PENGASAS cuma ingin memastikan keraguan di kalangan pelanggan tidak lagi wujud.

“Memandangkan masa kini agak singkat, perkara terbaik adalah kami menyebarkan ia melalui media agar isu ini dapat mengurangkan rasa waswas di kalangan orang ramai,” katanya.

Beliau memberitahu bahawa kebanyakan daripada ahli DUBS yang terlibat dalam perniagaan makanan telah menerima sijil halal masing-masing.

Sementara itu Pengerusi PENGASAS Dawi Abdul Rahman memberi jaminan bahawa semua ahli persatuan sememangnya tidak menggunakan jenama mentega berkenaan kerana harganya yang terlalu tinggi.

“Disebabkan itu kami memang tidak pernah menggunakannya tetapi menggunakan produk mentega dari Malaysia sahaja,” tegasnya.

Beliau memberitahu bahawa PENGASAS kini mempunyai kira-kira 34 ahli di seluruh negeri dan 13 daripadanya pengeluar roti yang mempunyai sijil halal.

Dawi berkata, pengusaha roti dan biskut yang terlibat dalam perkhidmatan pembekalan makanan tersebut ke sekolah serta pejabat kerajaan juga tidak menggunakan bahan terbabit.

Hadir sama Bendahari Agung DUBS Iskandar Razali, Setiausaha Kehormat PENGASAS Mohd Marzuki Mohd Omar, Ketua Dewanita DUBS Juita Drap dan Setiausaha Dewanita DUBS Hanijah Bujang.

http://www.theborneopost.com/2011/08/06/kek-lapis-sarawak-ditanggung-halal/




Pengguna, peniaga kesal pengesahan status Golden Churn ambil masa lama

by Reno Benjamin. Posted on August 5, 2011, Friday

SIBU: Pengguna dan juga peniaga di sini tertanya-tanya mengapa masa yang panjang diambil oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) bagi mengesahkan mentega Golden Churn sebagai haram bagi kegunaan umat Islam di seluruh negara.

Seorang peniaga yang ha-nya ingin dikenali sebagai Daud berkata, mengapa baru sekarang pihak yang ter- babit mengesahkan mentega Golden Churn itu sebagai haram.

“Kenapa baru sekarang pihak terbabit mengesahkan mentega ini haram. Kenapa mereka tidak peka dan memantau dari dulu lagi terutama melibatkan barangan makanan yang berlogokan halal, yang diimport dari negara luar.

“Pemantauan yang lebih rapi seharusnya dibuat oleh pihak terbabit, lebih-lebih lagi bagi barangan yang di-edar dan dijual kepada umum, terutama kepada pengguna Islam,” ujarnya dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada Utusan Borneo.

Akibat masalah itu menurut Daud, siapa yang harus menanggung akibat yang berpunca daripada sikap tidak peka serta bertanggungjawab pihak yang terbabit.

Kelmarin, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) Datuk Daud Abdul Rahman mengesahkan bahawa mentega Golden Churn adalah haram bagi umat Islam di seluruh negara, berikutan penemuan DNA babi selepas dianalisis dan disahkan oleh Jabatan Kimia Negara.

Bagi mengelakkan kekeliruan orang ramai, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan bertindak menurunkan logo halal yang ada di kedai-kedai serta tin Golden Churn dalam tempoh terdekat.

Sebelum ini wujud kekeliruan dikalangan pengguna berikutan kenyataan Majlis Islam Sarawak yang mengesahkan terdapat DNA babi di dalam mentega Golden Churn, selepas menerima laporan daripada Jabatan Kimia pada 19 Julai lepas.

Bagaimanapun Selasa lepas, pengurusan Golden Churn menerusi iklan dalam akhbar tempatan menyatakan JAKIM telah melakukan ujian terperinci dan mengesahkan tidak wujud DNA babi, sekali gus menimbulkan kekeliruan kepada pengguna.

http://www.theborneopost.com/2011/08/05/pengguna-peniaga-kesal-pengesahan-status-golden-churn-ambil-masa-lama/