Tuesday, March 29, 2011

:: Guru lama...dakwa susah naik pangkat ?



gambar hiasan


Guru lama dakwa susah naik pangkat


2011/03/29

SAYA kecewa kerana Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) seolah-olah terlepas pandang terhadap masalah guru lama yang dilayan seperti guru baru mengajar di sekolah rendah.

Saya mewakili ramai yang seangkatan dengan saya mengharapkan KPPK membawa perkara ini ke atas. Sekolah saya sendiri menerima guru yang akan dinaikkan ke skim DGA32, yang baru saja genap berkhidmat selama 10 tahun.
Bagi kami yang sudah mengajar selama berbelas tahun ini, langsung tidak diberikan peluang kenaikan pangkat dan tidak layak dipertimbangkan untuk kenaikan pangkat menjadi penolong kanan.

Kami bukanlah guru lepasan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI), J-QAF atau guru yang baru dilantik. Pengalaman kami mengajar melebihi 10 tahun sebelum ini langsung tidak diperjuang oleh mana-mana pihak termasuk KPPK.

Sebelum naik ke skim DG41, kami dilantik ke dalam skim KUP DGA32 tetapi ketika itu kami tidak mendapat peluang kenaikan pangkat.

Harapan saya, semoga KPPK memperjuangkan hak kami untuk kenaikan pangkat. Pada tahun lalu dan tahun ini, terlalu banyak guru muda dilantik sebagai penolong kanan.

ABANG CHOR, Ipoh, Perak.