Thursday, April 24, 2008

:: Peribadi dan sikap kita

Persoalan:

Mengapa kita mudah sahaja untuk bercerai dan berpisah... malah berpatah arang? Apakah benar yang suami yang pernah mengongsikan hidupnya dengan wanita yang dulunya berstatus isteri... tidak dihimbau kenangan2 manis ketika hidup bersama dan tinggal sebumbung? Apakah benar yang isteri yang pernah berkongsi hidup dengan lelaki yang dulunya adalah suami... tidak diingat lagi akan kebaikan dan kehebatan baiknya... yang sebelum ini adalah pasangan kita?

Seolah2nya kita ambil... pakai dan buang... dan adakah begitu sifatnya? Kenapa sewaktu mengambilnya... kita bergembira kerananya... tapi sebaliknya seolah2 kita amat selesa membuangnya setelah digunakan... setelah sebegitu lama berjasa dan hidup bersama kita? Sesetengah pihak melihat keadaan ini sebagai sesuatu yang aneh dan serba pelik... sebab seolah2nya kita melihat diri kita sebagai benda... pakai dan buang.

Seboleh mungkin pertahankanlah hubungan dan ikatan suami isteri itu... pertahankanlah hingga ke akhir hayat. Sememangnya bukan semua yang kita miliki adalah yang kita sukai... dan bukan semua yang dimiliki pasangan kita itu... kita sukai.... dan begitulah sebaliknya... bukan semua yang ada pada kita itu adalah istimewa buat pasangan kita. Sewajarnya kita saling memberi dan menerima... sebab kita sama2 berkongsi hidup dan kehidupan dengan pasangan kita.

Usahlah menyangka orang atau pasangan kita yang mungkin punya kekurangan itu sebagai tidak membahagiakan... sebab ada masanya... dia lebih memahami dan amat mengerti. Usahlah menyangka sesuatu yang belum kita miliki akan membahagiakan kita... walaupun ada janji untuk tujuan itu. Ada masanya... setelah kita miliki sesuatu itu... barulah diketahui dan terserlah keadaannya... dan mungkin menjadi punca masalah kepada kita. Selalunya begitu... bagi sesetengah pihak di kalangan kita.

Selalu juga kita menganggap bahawa cerahnya cuaca bakal membawa hingga ke petang... tapi kekadangnya mendung dan hujan datang mencelah. Usahlah kita menyangka keadaan selesa dan tenang sepanjang masa... sebab kekadangnya angin ribut dan puting beliung datang berkunjung... dan selalunya begitulah juga dengan kita... dengan hidup kita... dan dengan kehidupan kita.

Selalunya juga kita berpendirian bahawa... kita akan mengalami ketidakselesaan dalam kehidupan apabila kita tidak berjaya dan tidak mampu memiliki semua yang diingini. Ada masanya ketidakmampuan untuk memiliki kesemua itulah yang menjadi asas kepada kebahagiaan kita... sebab kekadangnya mungkin masalah akan bertambah apabila kita memiliki kesemua yang kita ingini... dan begitulah selalunya kita.

Selalu juga kita menyangka... yang tidak kita miliki dan berada di tangan orang itulah yang indah menawan dan hebat mempesona... manakala yang dimiliki dan berada di tangan sendiri... tidak sebaik mana pun malah dianggap tidak berkualiti. Selalu juga kita meletakkan impian dan harapan yang tinggi terhadap hak milik orang... dan mungkin di dalam masa yang sama... orang lain pulak yang terliur dengan hak milik kita.

Teringat akan kata2 seorang sahabat yang "sekepala"... usahlah mudah membuang apa yang kita miliki... terutama jika yang kita miliki itu adalah orang... bukannya barang.