Sunday, August 03, 2008

:: Cinta dan kasih sayang

Biasanya hidup dan kehidupan adalah seimbang dan setara. Begitulah selalunya... walaupun kekadangnya ada kekecualian. Cinta dan kecintaan serta kasih sayang serta saling mengerti antara pasangan punya makna tersendiri... dan juga saling berkaitan. Bagi dara dan teruna... atau bagi perempuan dan lelaki... pengikat antara keduanya adalah cinta dan kasih sayang. Begitulah selalunya... walaupun kekadangnya ikatan dan pengikat itu boleh terlerai... hubungan putus atau terputus atau diputus dan runtuh... malah kekadangnya musnah atau dengan sengajanya dimusnahkan oleh mana2 pihak... atau oleh salah satu daripada pihak yang punya ikatan tersebut.
Kekadangnya juga ikatan yang asal mulanya kelihatan longgar menjadi semakin terikat kemas... semakin kukuh dan terus bertahan. Namun... dengan adanya unsur luaran lain... ikatan itu berkemungkinan berubah dan berkalih kepada sebagaimana asal mulanya... iaitu semakin longgar dan silap2 haribulan akan ke arah "berpatah arang dan berkerat rotan".
Yakinlah... hanya pasangan yang berjaya dan mampu mengukuhkan kembali ikatan yang mungkin semakin longgar itu akan kekal... dan jika disulami dengan saling mengerti sesama pasangan... saling memberi dan menerima... saling bertolak ansur dalam menerima kelebihan dan kekurangan pasangan... pastinya sinaran dan cahaya indah alam berumahtangga akan terus dimiliki dan digenggam erat.
:: Suatu petang... PakNgah menerima mesej pada 16.07.2008 sekitar jam 7.30... daripada seorang kenalan...yang paparannya adalah... J** masih aktif dgn A****.. Bukan saja malam, malah siang.